عصر خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر بررسی کرد:

عوامل رشد بازار در چند ماه اخیر

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه دلیل رشد شاخص بورس را افزایش قیمت ارز، تورم و رشد قیمت‌های جهانی دانست و گفت: در کنار این موضوعات، نرخ بهره و انتظارات و چشم اندازها نیز موثر است.

عوامل رشد بازار در چند ماه اخیر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سید فرهنگ حسینی کارشناس بورس در مورد عوامل رشد بازار سرمایه، گفت: قیمت ارز، تورم و رشد قیمت‌های جهانی از جمله این عوامل است. در کنار این موضوعات، نرخ بهره و انتظارات و چشم اندازها نیز موثر است.

    مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر با بیان این که بازار سرمایه حدود 13 ماه رونق را پشت سر گذاشته است، گفت: این رشد متاثر از رشد 3 برابری قیمت ارز در سال گذشته است. بر این اساس، با نگاه دلاری و اینکه عمده شرکت‌های بازار سرمایه شرکت‌های فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشی هستند که درآمد آن ها وابسته به دلار است، لذا رشد 3 برابری دلار عامل رشد 3 برابری ارزش و سودآوری این شرکت‌ها می‌تواند باشد.

    کارشناس بازار سرمایه در باره این که وضعیت و چشم انداز صنایع و بازار سرمایه چگونه است، ‌گفت: بازار سرمایه نیز شاهد رشد چهار برابری شاخص از شروع رشد قیمت ارز بوده است. لذا عمده صنایع و شرکت‌های بازار سرمایه به ثبات رسیده‌اند.

    حسینی گفت: رشد بیش از این در شرکت‌ها با واقعیت سودآوری و عملکرد آن‌ها در بخش واقعی اقتصاد سازگار نخواهد بود. از سوی دیگر وضعیت قیمت های جهانی به دلیل جنگ تجاری و کاهش رشد اقتصادی چین، مناسب نیست. در نتیجه بخش اصلی از صنایع بازار سرمایه که صادرات محور و وابسته به قیمت‌های جهانی هستند، در وضعیت خنثی قرار گرفته‌اند. همچنین شاهد وضع تعرفه بر صادرات برخی از محصولات هستیم.

    وی افزود: از سوی دیگر، تامین مالی چند ده هزار میلیارد تومانی دولت از بازار سرمایه می‌تواند تخصیص منابع بین سهام و اوراق با درآمد ثابت را دچار تغییر کند و منابع صندوق‌ها و برخی شرکتهای حقوقی به سمت اوراق دولتی حرکت کند.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عامل دیگر نگرانی برخی از فعالان بازار سرمایه از بودجه و وضع تعرفه ها یا مالیات های جدید است. در مجموع پس از رشد مناسب و بازدهی بیش از بازده دلار، اکنون دیگر نمی‌توان انتظار داشت که همه سهم‌های بازار سرمایه به صورت کلی رشد کنند و انتظار تحلیل محور شدن و توجه بهتر و بیشتر به سهام های بنیادی وجود دارد. از سوی دیگر، بخشی از توجهات به سمت شرکت های تجدید ارزیابی محور است.

    حسینی در مورد دلیل اصلی نوسانات چند هزار واحدی شاخص بورس در روز این گونه عنوان کرد: با توجه به رشد شاخص، تغییرات سه هزار واحدی کمتر از 1 درصد است، در حالی که دو سال پیش این رقم بیش از 3 درصد بوده است. در نتیجه به دلیل بزرگ شدن عدد شاخص، عدد نوسانات هم بزرگ شده است. همچنین به نظر شاهد فروش توسط بخشی از سهامداران حقیقی هستیم.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین موج فروش می تواند به تحریک سایر سرمایه گذاران برای فروش منجر شود و از سوی دیگر، توقف بازدهی بازار سرمایه یا منفی شدن آن می تواند به ابطال صندوق های سرمایه گذاری مشترک و فشار فروش از سوی این شرکت ها منجر شود. البته شاهد عملکرد مناسب شرکتهای حقوقی و صندوق توسعه بازار در خرید سهام بوده‌ایم.

    حسینی در پایان گفت: در این شرایط، اجرایی شدن صندوق تثبیت و همچنین فراهم سازی خرید سهام خزانه توسط شرکت‌ها می‌تواند به تثبیت بازار کمک کند.

    برچسب ها