عصر خودرو

رئیس سازمان استاندارد:

واردات ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده به کشور نگرانی ندارد

عصر بازار- رئیس سازمان استاندارد با اشاره به ورود ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده به کشور طی ۱ سال گفت: ۵.۵ میلیون تن در سال واردات ذرت به کشور صورت می‌گیرد. وجود یک محموله ۱۲۰ هزار تنی ذرت آلوده در مقیاس ۵ میلیون تن عدد بزرگی به حساب نمی‌آید که نگرانی ایجاد کند.

واردات ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده به کشور نگرانی ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، نیره پیروزبخت در واکنش به خبر ارجاع یا صادرات محموله 140 هزار تنی ذرت آلوده وارداتی در بندر امام خمینی خوزستان گفت: دو محموله در سالهای 92 و 95 به این بندر وارد شده که با ورود سازمان استاندارد هیچ یک از این محموله‌ها امکان ترخیص پیدا نکرده است.

    رییس سازمان استاندارد با بیان اینکه، محموله وارداتی اولیه در سال 92 وارد این بندر شده بود که اجازه ترخیص به آن داده نشد، گفت: به دلیل وجود سم آفلاتوکسین سازمان استاندارد اجازه ترخیص این محموله‌ را در آن زمان صادر نکرده است.

    وی با بیان اینکه، 5.5 میلیون تن در سال واردات ذرت به کشور صورت می‌گیرد، گفت: وجود یک محموله 120 هزار تنی ذرت آلوده در مقیاس 5 میلیون تن عدد بزرگی به حساب نمی‌آید که نگرانی ایجاد کند.

    20 هزار تن در سال 92 و 120 هزار تن در سال 95 به کشور وارد شده که این محموله همچنان در انبارهای گمرک بندر امام خمینی دپو شده است.

    پیروز بخت با تاکید بر اینکه بحث صادرات یا ارجاع این محموله‌‌ به سازمان استاندارد ارتباطی ندارد گفت: به عنوان مثال فرض کنید میزان نوعی سم در برنج وارداتی به ایران به طور مثال 10 است اما ممکن است این میزان در اروپا 50 باشد چراکه میزان مصرف آنها کمتر از ایران است، به هر حال این مقیاسها در کشورها متفاوت است.

    به گفته پیروبخت، این محموله‌ها هنوز به داخل کشور ایران وارد نشده است که بحث صادرات آن وجود داشته باشد اما به هر حال کشور واردکننده سوم بایستی در خصوص میزان سم قابل قبول خود اظهار نظر کند و سازمان استاندارد ایران در این خصوص مانعی ایجاد نمی‌کند.

    وی افزود، این محموله به کشوری ارسال خواهد شد که به لحاظ استاندارهای وارداتی سم موجود در این محموله برای آنها قابل پذیرش باشد.

    برچسب ها