عصر خودرو

اجرای برجام و سقوط شاخص سهام کشورهای عربی در کانون توجه رسانه های انگلیس

عصر بازار- رسانه های انگلیسی امروز دوشنبه با توجه به آغاز اجرای برنامه جامع مشترک اقدام (برجام) و بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی، اعلام کردند بازار سهام در عربستان، قطر و دوبی به دنبال برداشته شدن تحریم های ایران سقوط کرد.

اجرای برجام و سقوط شاخص سهام کشورهای عربی در کانون توجه رسانه های انگلیس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: همزمان با اعلام روز اجرای برجام و اظهار مقامات ایرانی به بازگشت سقف تولید نفت خام ایران به دوره پیش از تحریم، شاخص سهام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با سقوط آزاد مواجه شد.
    این روزنامه افزود: لغو تحریم های ایران می تواند به معنی افزایش صادرات نفت خام این کشور به بازارهای جهانی باشد و این درحالی است که پیشتر فروش نفت خام ایران تنها به چند کشور انگشت شمار از جمله هند و چین محدود شده بود.
    ایندیپندنت اضافه کرد: تهران درصدد است که در آینده صادرات نفت خام خود را به 3.4 میلیون بشکه برساند و این مساله می تواند فشار مضاعفی بر بهای نفت خام که اکنون در پایین ترین سطح خود قرار دارد، وارد سازد.
    به نوشته این روزنامه، ترس از کاهش بهای نفت خام سبب شد که شاخص سهام بورس عربستان که بزرگترین بورس عربی محسوب می شود، روز یکشنبه 5.4 درصد کاهش یابد.
    روزنامه ایندیپندنت همچنین از دیگر تاثیرات اجرایی شدن برجام به گرم شدن روابط میان ایران و آمریکا در نتیجه اجرای برجام اشاره کرد و افزود: برداشته شدن تحریم ها و تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا سبب شده است تا دشمنی میان تهران و واشنگتن که از سال 1979 میلادی ادامه داشت، به میزان چشمگیری کاهش یابد.
    ایندیپندنت اضافه کرد: این درحالی است که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و شماری از دیپلمات های ایرانی و اتحادیه اروپایی توافق هسته ای را تحسین کرده اند.
    روزنامه دیلی تلگراف نیز با اشاره به کاهش شاخص بورس های قطر، دوبی، عربستان و ابوظبی نوشت: خسارت ناشی از سقوط ارزش سهام در کشورهای عربی در روز گذشته 27 میلیارد پوند برآورد شده است.
    این روزنامه افزود: این در حالی است که شاخص سهام ایران در روز یکشنبه روند افزایشی داشته است.
    دیلی تلگراف اضافه کرد: گفته می شود، اکثر بورس های کشورهای عربی در دو هفته گذشته با کاهش شدید شاخص روبرو شده اند و میزان کاهش شاخص سهام این کشورها در این مدت بیشتر از کل سال 2015 بوده است.
    به نوشته این روزنامه، علت اصلی کاهش شدید شاخص سهام کشورهای عربی این است که بسیاری از شرکت های خلیج فارس به دولتهای خود وابسته هستند که به شدت به درآمدهای نفتی تکیه دارند.
    این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه «ایران با اجرای برجام و لغو تحریم های هسته ای، برای بازگشت به بازار جهانی نفت آماده می شود»، خاطر نشان کرد که این مساله می تواند روند نزولی قیمت نفت را تشدید کند.
    قیمت هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که در ژوئن سال 2014 میلادی، در حدود 115 دلار به فروش می رسید در اوایل سال گذشته میلادی به حدود 60 دلار و روز یکشنبه به زیر 30 دلار رسید.
    به نوشته دیلی تلگراف، هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز روز گذشته با کاهش 4.5 درصدی به 29 دلار و 60 سنت رسید.
    روزنامه گاردین نیز در یادداشتی نوشت: اگر جمهوری خواهان سیاست واشنگتن را در دست داشتند، تبادل زندانیان و توافق هسته ای صورت نمی گرفت.
    این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه مقامات آمریکایی در جریان تعامل با ایران مجبور به پذیرش واقعیت ها شدند، افزود: جیسون رضائیان (خبرنگار روزنامه واشنگتن پست) فقط با دعا کردن آزاد نشد؛ بلکه آمریکا از خواسته هایش - افزایش تحریم های تحقیر کننده - دست کشید و پذیرفت که بازگرداندن زندانیان آمریکایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
    گاردین افزود: اگر قرار بود تبادل زندانیان به دست منتقدین دولت اوباما در کنگره بیفتد، قطعا پیشرفتی حاصل نمی شد.
    این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: جمهوری خواهان تصور می کنند که خدا سکان سیاست خارجی دولت را به دست گرفته و با فریاد زدن کارها از پیش می رود.
    گاردین تدبیر دولت های دخیل در حصول توافق را ارزشمند و تحسین برانگیز دانست.
    بر اساس این گزارش، شنبه شب (26 دی ماه 94/16 ژانویه 2016) با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
    «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات قدرت های بزرگ شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان را با ایران برعهده داشت، دیشب اعلام کرد که همه تحریم های اقتصادی و مالی غرب به موجب گزارش آژانس برداشته خواهد شد.
    «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب در بیانیه ای مشترک روز 26 دی را به عنوان روز اجرای برجام اعلام کردند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها