عصر خودرو

مذاکرات کویت و عربستان برای تولید در منطقه نفتی مشترک

عصر بازار- کویت و عربستان سعودی همچنان سرگرم مذاکره درباره ازسرگیری تولید نفت در میادین منطقه بی‌طرف هستند که مشترکا توسط دو کشور اداره می‌شود.

مذاکرات کویت و عربستان برای تولید در منطقه نفتی مشترک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پس از این که دو روزنامه کویتی القبس و الرای به نقل از منابع آگاه خبر دادند که این دو تولیدکننده نفت برای ازسرگیری تولید نفت در میادین منطقه بی‌طرف به توافق رسیده‌اند، خالد الجراله، معاون وزیر خارجه اظهار کرد: مذاکرات مثبت بوده‌اند.

    این دو کشور تولید میادین نفتی مشترک خفیج و وفرا در منطقه بی‌طرف را بیش از سه سال پیش متوقف کردند که 500 هزار بشکه در روز معادل 0.5 درصد از عرضه جهانی نفت را کاهش داد.

    جراله گفت: هنگامی که توافق درباره این منطقه حاصل شود، دو کشور مذاکره درباره ازسرگیری تولید نفت را آغاز خواهند کرد.

    یک منبع آگاه از فعالیت‌های نفتی منطقه بی‌طرف به رویترز گفت: ازسرگیری تولید نفت میادین مشترک زمانی که توافق نهایی حاصل شود، در چند فاز انجام خواهد شد و چند ماه طول خواهد کشید تا به ظرفیت کامل و سطح تولید پیش از تعطیلی میادین بازگردد.

    هر گونه افزایش تولید نفت این منطقه با کاهش تولید سایر میادین نفتی عربستان سعودی و کویت جبران خواهد شد زیرا هر دو کشور تحت توافق اوپک پلاس، به محدودیت عرضه متعهد شده‌اند.

    تعطیلی این میادین به یک موضوع سیاسی میان دو کشور تبدیل شده و مقامات بلندپایه ماه‌هاست در تلاشند تا این مسئله را حل کنند.

    این منطقه در سال 1922 برای فیصله دادن به اختلاف ارضی میان دو کشور ایجاد شد. طبق برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا و ژورنال نفت و گاز، این منطقه به مساحت 6200 مایل مربع، پنج میلیارد بشکه نفت و یک تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی دارد.

    بدنبال کشف نفت در وفرا در دهه 1950، عربستان سعودی و کویت با مالکیت مشترک منابع نفت و گاز این منطقه موافقت کردند و تا سال 2015، ظرفیت تولید نفت در این منطقه به 600 هزار بشکه در روز رسید که به طور مساوی بین کویت و عربستان سعودی تقسیم شد.

    طبق گزارش روزنامه القبس، نمایندگان صنعت نفت و مقامات دولتی دو کشور پنج شنبه گذشته دیدار کرده و توافقی را امضا کرده بودند. تولید میدان خفیج به زودی و پس از انجام روال اداری ازسرگرفته خواهد شد و تولید وفرا سه ماه دیگر آغاز می‌شود. الرای نیز بدون ارایه جزییات از یک توافق تاریخی خبر داده بود.

    خفیج در اکتبر سال 2014 به دلایل محیط زیستی تعطیل شد و پیش از تعطیلی 280 تا 300 هزار بشکه در روز تولید داشت. وفرا از ماه مه سال 2015 به دلیل مشکلات عملیاتی بسته شد و حدود 220 هزار بشکه در روز نفت سنگین عربی دارد. شرکت آمریکایی شورون از سوی دولت عربستان در این میدان فعالیت می‌کند.

    برچسب ها