عصر خودرو

معاون وزیر راه اعلام کرد؛

جزئیات اختصاص اسناد خزانه اسلامی

عصر بازار- معاون وزیر راه با اشاره به اینکه امسال ۲۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی دراختیار وزارت راه قرار گرفته است، گفت: پیشنهاداستفاده از ۱۰ هزار میلیاردریال مازادبرسهمیه قبلی را ارائه کردیم.

جزئیات اختصاص اسناد خزانه اسلامی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، امیر امینی با اشاره به اینکه با توجه به مطالبات پیمانکاران و مشاوران طرف قرارداد طرح‌های عمرانی در قانون بودجه سال 1393 در قالب تبصره (6) استفاده از اسناد خزانه اسلامی پیش بینی شد، گفت: این تبصره در سال 1394 درج شده و در لایحه بودجه سال 1395 استمرار خواهد داشت.

    معاون اقتصاد و برنامه ریزی حمل و نقل وزارت راه افزود: در سال 1393 معادل 5 هزار و  490 میلیارد ریال به این وزارتخانه اختصاص یافته که به پیمانکاران و مشاوران واگذار شد. در سال جاری هم در دو مرحله در مجموع معادل 20 هزار میلیارد ریال به این وزارتخانه اختصاص یافته است که واگذاری این اسناد در دست اقدام است.

    وی با تاکید بر اینکه تضمین بازپرداخت این اسناد با وزارت امور اقتصادی و دارایی است، گفت: بانک ملی به عنوان بانک کارگزار، اقدام به انجام واگذاری براساس معرفی وزارت راه و شهرسازی اقدام می‌کند.

    امینی ادامه داد: علیرغم اینکه از اسناد خزانه اسلامی در دو سال اخیر به عنوان منبع مالی دولت استفاده می‌شود، کارآیی این اسناد چشمگیر بوده و در کاهش مطالبات موثر و پیمانکاران و مشاوران استقبال خوبی کرده‌اند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی، افزود: وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد استفاده از 10 هزار میلیارد ریال مازاد بر سهمیه قبلی ابلاغ شده را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه کرده است. این اسناد به عنوان اهرم دولت برای جلوگیری از توقف طرح‌های عمرانی به علت کمبود نقدینگی استفاده شده است.

    با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته دولت با کسری بودجه شدیدی مواجه بود، گفت: کسری بودجه در بخش بودجه عمرانی دولت متمرکز شد و شکاف بین اعتبارات مصوب و اعتبارات تخصیص یافته بصورت قابل توجهی افزایش یافت بطوریکه تخصیص 70 درصد سالانه موجب شد طرحهای عمرانی با بدهی حدود 30 درصد اعتبارات مواجه شوند.

    وی افزود: عدم تخصیص منابع در  5 سال گذشته تداوم یافته که این امر منجر به انباشته شدن مطالبات پیمانکاران و مشاوران طرف قرارداد شده است، بطوریکه در پایان سال 1393 مطالبات قطعی پیمانکاران بیش از اعتبارات مصوب برآورد شده که در عمل پرداخت مطالبات پیمانکاران از سوی دولت با توجه به سقف اعتبارات عمرانی با مشکل جدی مواجه شده است.

    معاون اقتصاد و برنامه ریزی حمل و نقل با تاکید بر اینکه این وضعیت تاثیر بسزایی بر  فعالیت طرح‌های عمرانی داشته و رکود سنگینی برفعالیت‌های بخش حمل ونقل حاکم شد، اظهار داشت: در جهت تامین بخشی از مطالبات انباشه شده، در قانون بودجه سال 1393 استفاده از اسناد خزانه اسلامی به عنوان ابزار مالی دولت به تصویب رسید.

    امینی ادامه داد: این اسناد، با توجه به شرایط مالی دولت، ابزاری موثر و کارآمد در جهت پرداخت بخشی از بدهی دولت و حفظ پیمانکاران به عنوان سرمایه ملی کشور و ادامه فعالیت های عمرانی کشور است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها