عصر خودرو

وزیر نیرو خبر داد:

تشکیل کمیته مشترک انرژی ایران-چک

عصر بازار- وزیر نیرو با اشاره به توافق انجام شده بین ایران و چک برای تشکیل کمیته مشترک انرژی از ارائه پیشنهاد مشارکت با شرکت‌های جمهوری چک برای هوشمندسازی شبکه و ارتقای ولتاژ شبکه برق خبر داد.

تشکیل کمیته مشترک انرژی ایران-چک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به‌ گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  مهر، دور جدید مذاکرات برق و انرژی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک امروز با انجام گفتگوهایی بین حمید چیت چیان وزیر نیرو و «یان ملادکـ» وزیر صنعت و تجارت چک به میزبانی تهران برگزار شد.

    چیت‌چیان با بیان اینکه همکاری‌ها بین ایران و چک در زمینه‌ هوشمندسازی شبکه‌های برق، سامانه‌های تصفیه آب و فاضلاب و محیط زیست و ارتقای ولتاژ شبکه انتقال برق کشور با جمهوری چک، گسترش می یابد، گفت: هم اکنون پایه‌های یک همکاری خوب و ثمربخش بین موسسات ایرانی و جمهوری چک در حال شکل‌گیری بوده و این ملاقات بتواند راهکارهای موثری را برای همکاری دو کشور در حوزه صنعت آب و برق ارائه کند.

    وزیر نیرو با بیان اینکه هم‌اکنون از 74 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در کشور برخورداریم و باید تا 10 سال آینده 50 هزار مگاوات از انواع نیروگاه‌ها به ظرفیت نصب شده کشور اضافه شود، تصریح کرد: از این رو یکی از زمینه‌های همکاری دو کشور را در بخش انرژی بوده و این همکاری می‌تواند در ساخت نیروگاه‌های مختلف ادامه یابد.

    این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه درصدد هستیم پروژه‌های اتوماسیون و هوشمندسازی را در شبکه‌های برق کشور اجرایی کنیم، اظهار داشت: در 5 سال آینده باید 10 میلیون مشترک از 33 میلیون مشترک موجود برق در کشور تحت شبکه‌های هوشمند قرار گیرند.

    این مقام مسئول با اشاره به اینک در حال حاضر بالاترین ولتاژ کشور 400 کیلوولت است بیان کرد: در آینده این ولتاژ باید تا 760 کیلوولت افزایش یابد.

    چیت چیان در ادامه با اشاره به محدودیت‌های آبی کشور تاکید کرد: تمام جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه‌های آب شرب سالم و بهداشتی قرار دارند و این نیاز به طور مرتب در حال افزایش است.

    وزیر نیرو با بیان اینکه پوشش شبکه‌های فاضلاب در حال حاضر حدود 42 درصد کل جمعیت مشترکان آب را در بر دارد، افزود: با سرعت در حال افزایش پوشش شبکه فاضلاب برای سایر مشترکان هستیم.

    وی با اشاره به اینکه در 5 زمینه هوشمندسازی شبکه برق، ارتقای ولتاژ شبکه انتقال کشور، سامانه‌های تصفیه آب و فاضلاب و محیط زیست با جمهوری چک همکاری خواهیم داشت، افزود: در چارچوب کمیسیون مشترک ایران و جمهوری چک، کمیته انرژی نیز تشکیل می‌شود.

    این عضو کابینه دولت با بیان اینکه در این دیدار قرار شد معاون انرژی وزارت صنعت و تجارت جمهوری چک در آینده نزدیک سفری به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، تاکید کرد: در این ملاقات پروژه‌های دقیق‌تری را در ارتباط با این 5 موضوع کلی مطرح می‌کنیم تا همکاری‌های موثری بین دو کشور برقرار شود.

    وزیر نیرو با اشاره به اینکه تاکنون هیچ قراردادی همکاری بین جمهوری اسلامی و جمهوری چک در بخش صنعت آب و فاضلاب و انرژی منعقد نشده است، خاطرنشان کرد: در مرحله اول مذاکرات زمینه‌های کلی همکاری‌ها تعریف شده که در آینده که مسئولان چک به ایران سفر خواهند کرد، بتوانیم به موارد عقد قرارداد نزدیک شویم.

    یان ملادک وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک هم با اظهار خرسندی از زمان این دیدار که مصادف با برداشته شدن تحریم‌ها از ایران شده است، گفت: امروز با یک هیات شامل حدود 60 شرکت آماده همکاری با وزارت نیرو و سایر شرکت‌ها و موسسات ایرانی در بخش آب و برق و انرژی و محیط زیست هستیم.

    این مقام دولت چک با اشاره به اینکه استفاده از سامانه‌های فاضلاب در روستاهای بیش از 2 هزار نفری در جمهوری چک اجباری است، تبیین کرد: پیشرفت‌های خوبی در زمینه سامانه‌های فاضلاب روستایی داشته‌ایم که حاضر به انتقال این تکنولوژی و تجربیات به شرکت‌های ایرانی هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها