عصر خودرو

فرصت خرید برای سرمایه‌گذاران بلندمدت

فضای بازار هیجانی است، سهامداران مراقب باشند

عصر بازار- یک مقام مسئول در سازمان بورس با اشاره به لزوم بررسی آثار واقعی اجرای توافق برجام در بازار سرمایه، گفت: شرایط فعلی بازار سهام حاکی از وجود فضای هیجانی و گذراست و سهامداران نباید به دنبال نوسان‌گیری باشند.

فضای بازار هیجانی است، سهامداران مراقب باشند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس درباره آخرین وضعیت بازار سهام پس از اجرای توافق برجام گفت: با توجه به انتظاراتی که پس از اجرا شدن توافق برجام وجود دارد، می‌توان پیش‌بینی کرد بازار سهام با افق روشن‌تری در مدار مثبت گام بردارد.

    غلامرضا ابوترابی با تأکید بر لزوم پرهیز از رفتارهای هیجانی در بازار سهام، عنوان کرد: با توجه به زمان‌بر بودن تحقق آثار مثبت ناشی از لغو تحریم‌های بانکی و مالی ایران، باید مراقب حرکت‌های نوسانی و چند روزه در بازار سهام بود. بورس میدان تحرک سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و برخوردار از تجربه و دانش است و سرمایه گذارانی که قصد دارند در بورس ایران سرمایه‌گذاری کنند، می‌بایست قبل از هر چیز از رفتارهای هیجانی و کوتاه‌مدت پرهیز کنند.

    وی با بیان اینکه آثار ناشی از توافق برجام بر سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی باید به‌طور جداگانه تفکیک و تحلیل شود، عنوان کرد: توصیه می‌شود آن دسته از سرمایه گذارانی که به دنبال سودهای نوسانی و کوتاه‌مدت هستند به‌طور مستقیم وارد بازار نشده و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری و یا صندوق‌های با درآمد ثابت و یا مختلط اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند، تا ریسک سرمایه‌گذاری آنها کاهش یابد.

    ابوترابی بر این باور است که آثار ناشی از اجرا شدن توافق برجام روی نسبت قیمت بر درآمدی شرکت‌ها را باید متناسب با تغییر سودآوری آنها از اواسط تابستان سال آینده به نظاره نشست؛ چراکه هرگونه تغییر و تحول و یا نصب تجهیزات صنعتی در کارخانجات طی یک دوره زمانی مشخص رخ خواهد داد و بنابراین برای نشان دادن تصویر بهتری از بازده و ریسک سودآوری شرکت‌ها باید مدت زمان مشخصی را صرف کرد.

    این مقام مسئول درباره دلیل عقب‌نشینی برخی خریداران در بازار سهام امروز و افزایش عرضه‌ها را ناشی از شکننده بودن فضای هیجانی شکل‌گرفته بر این بازار دانست و گفت: در حالی‌که طی روزهای اخیر بازار سهام نسبت به فرا رسیدن موعد اجرای توافق برجام با واکنش‌های مثبت روبه‌رو بود، اما در اولین روز لغو تحریم‌ها به دلیل تداوم حاکمیت فضای هیجانی در بازار به دنبال پاسخ این پرسش بود که از هم‌اکنون چه آثاری از اجرای توافق برجام برای شرکت‌های بورسی می‌توان متصور شد.

    ابوترابی با توصیه به سهامداران گفت: بهتر است در شرایط فعلی سهامداران حقیقی بی‌تجربه بازار سهام، بی‌گدار به آب نزنند و با کناره‌گیری از انگیزه‌های کوتاه‌مدت و مبتنی بر نوسان‌گیری وارد بازار شوند. در حال حاضر برای آن دسته از سهامدارانی که با دید بلندمدت بیش از یک سال قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند، بهترین فرصت برای خرید سهام است، اما اگر سرمایه گذارانی با دید کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری علاقه‌مند ورود به بازار هستند، بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند؛ چراکه این امکان وجود دارد که بازار فرصت شکار نوسان را برای همه معامله‌گران به وجود نیاورد.

    وی در خاتمه گفت: سهام شرکت‌های بورسی می‌بایست با اتکا به تحلیل‌های بنیادی و علمی و از طریق بررسی ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها در دستور کار آن دسته از سرمایه گذارانی قرار گیرد که با دیدگاه بلندمدت قصد ورود به بازار سهام را دارند.

    برچسب ها