عصر خودرو

صنعت پتروشیمی ایران روی ریل توسعه

عصر بازار- به گفته مسئولان، با بهره‌برداری از ۵۳ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ ارزش این محصولات به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید و هم‌اکنون ۵۶ مجتمع فعال در صنعت پتروشیمی فعال است که این تعداد با تحقق طرح‌های جهش دوم در پایان سال ۱۴۰۰ به ۸۳ مجتمع و خوراک دریافتی به ۶۲ میلیون تن می‌رسد.

صنعت پتروشیمی ایران روی ریل توسعه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در حال حاضر 64 واحد پتروشیمی با پیشرفت 20 تا 99 درصد در ایران درحال ساخت است که شش طرح آن تأمین خوراک با ظرفیت 15 میلیون تن و پنج پروژه نیز زیرساختی است و آنطور که برآورد شده، این پروژه‌ها تا سال 1403 به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولیدات پتروشیمی کشور با افزایش 90 تا 95 درصدی به 130 میلیون تن در سال می‌رسد.

    از این تعداد، 20 واحد اولویت‌دار هستند و تا سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسند که سه مورد آن‌ها امسال افتتاح می‌شود. با افتتاح این 20 واحد، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به 91 میلیون تن، محصولات قابل فروش به 51 میلیون تن، درآمد کشور به 25 میلیارد دلار و سهم صادرات به حدود 19 میلیارد دلار می‌رسد.

    صنعت پتروشیمی روزانه 650 هزار بشکه معادل نفت خوراک دریافت می‌کند

    از سوی دیگر، صنعت پتروشیمی ایران سالانه 33 میلیون تن خوراک معادل 650 هزار بشکه نفت در روز در قالب خوراک‌های مختلف دریافت می‌کند که 70 درصد از پالایشگاه‌های گاز، 20 درصد از پروژه‌های ان‌جی‌ال و 10 درصد از پالایشگاه‌های نفت دریافت می‌شود.

    توسعه صنعت پتروشیمی بیش‌تر براساس خوراک گاز توسعه یافته است که این عدد در شرایط کنونی 77 درصد گاز و 23 درصد خوراک‌های مایع است و تا پایان سال 1404 شمسی به 86 درصد خوراک گازی و 14 درصد خوراک‌های مایع می‌رسد.

    اما پتروشیمی‌هایی که با خوراک مایع کار می‌کنند، اقتصادشان به اندازه واحدهایی که با خوراک گاز کار می‌کنند، جذاب نیست. بر این اساس، راهبرد وزارت نفت و شرکت ملی صنعت پتروشیمی استفاده از خوراک‌های ترکیبی که ضمن اقتصادی بودن بتوانیم از زنجیره ارزش هم تا محصولات پایین‌دست پیشروی کنیم.

    ظرفیت تولید 66 میلیون تنی با حجم سرمایه‌گذاری 53 میلیارد دلاری و درآمد 17 میلیارد دلاری وضع کنونی صنعت پتروشیمی ایران است که از مجموع 8.5 میلیون تن محصولی که در داخل کشور به فروش می‌رسد، 4.9 میلیون تن در بورس عرضه می‌شود که از این 4.9 میلیون تن 15 هزار بنگاه کوچک و بزرگ در 10 حوزه مختلف در کشور فعال هستند.

    با تحقق جهش دوم و در پایان سال 1400، ظرفیت تولید این صنعت به 100 میلیون تن با حجم سرمایه‌گذاری 70 میلیارد دلار خواهد رسید، هم‌چنین در پایان سال 1404 و تحقق جهش سوم ظرفیت به 133 میلیون تن با حجم سرمایه‌گذاری 93 میلیارد دلار می‌رسد.

    افتتاح 53 طرح پتروشیمی تا پایان سال 1404

    در همین رابطه بهزاد محمدی - معاون وزیر نفت - با بیان این‌که با بهره‌برداری از 53 طرح پتروشیمی تا پایان سال 1404 ارزش این محصولات به 37 میلیارد دلار خواهد رسید، گفته است: ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور 66 میلیون تن است و تلاش می‌شود این مقدار در سال 1404 دو برابر شود و به 133 میلیون تن برسد.

    وی با اشاره به این‌که با افتتاح 27 طرح پتروشیمی تا پایان سال 1400 ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به 100 میلیون تن می‌رسد، اظهار کرد: ارزش محصولات پتروشیمی (ارزی و ریالی) کشور از 17 میلیارد دلار کنونی به مرز 24 میلیارد دلار در سال 1400 می‌رسد و با بهره‌برداری از 26 طرح دیگر پتروشیمی تا پایان سال 1404 ارزش محصولات به 37 میلیارد دلار خواهد رسید.  

    وزیر نفت نیز به تازگی اعلام کرده است که جهش نخست ما این بود که به حدود 18 میلیارد دلار تولید رسیدیم و جهش دوم ما را به دو برابر حدود 36 میلیارد دلار می‌رساند. جهش سوم را نیز ساماندهی می‌کنیم تا تولید را به نزدیک 150 میلیون تن برسانیم که این موارد به‌طور عمده شامل پتروشیمی‌های الفینی یا تولید پلاستیک می‌شود. این تحول بزرگی است که اکنون در صنعت پتروشیمی در حال انجام است.

    خرید سالانه 6 میلیارد دلار خوراک ازسوی پایین‌دستی‌ها

    اما خبر خوب وزیر نفت در بخش پتروشیمی، خرید سالانه حدود 6 میلیارد دلار خوراک ازسوی پتروشیمی‌های پایین‌دستی بود چرا که هیچ صنعتی در کشور نداریم که بخش‌های پایین دستی آن 6 میلیارد دلار خوراک از آن تهیه کنند تا به محصولات دیگر تبدیل شود، اما این‌که چرا با وجود داشتن ظرفیت کافی، خوراک بیش‌تر نمی‌خرند به دلیل نبود بازار است.

    وی با بیان این‌که دو جهش در پتروشیمی رخ داده است که یک جهش اوایل دهه 90 پایان یافت و جهش دوم تا پایان سال 1400 است، هم‌چنین مقدمات، حرکت‌های اصلی و طرح‌های جهش سوم آغاز شده است، اظهار کرد: جهش سوم صنعت پتروشیمی تا سال 1405 تولیدات پتروشیمی را به بیش از 130 میلیون تن در سال با ارزش مالی 37 میلیارد دلار می‌رساند، افزود: ارزش جهش نخست 15 تا 16 میلیارد دلار بود و جهش دوم به 25 میلیارد دلار می‌رسد.

    بر این اساس، اگر جهش سوم صنعت پتروشیمی با رونق تولیدات صنایع پایین‌دستی همراه باشد، افزون بر ایجاد اشتغال فراوان، ارزش‌ افزوده بسیاری را نیز برای کشور به همراه دارد. برای نمونه از طریق طرح‌های جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه، حجم عظیمی نزدیک به 10 میلیون تن خوراک برای پتروشیمی‌ها تهیه می‌شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو