عصر خودرو

چشم انداز بازار سرمایه در افق پسابرجامی

عصر بازار- در روزهای اخیر منتهی به دوران برداشته شدن تحریم ها، بازار سرمایه در اکثر نمادها سبز پوش بود و سهم شرکت های کوچکتر از این حرکت بازار بیشتر از نمادهای با ارزش بازار بزرگتر بود. آنچه که در حال حاضر مشخص است، هنوز برای اینکه بخواهیم دوره آغاز رونق را اعلام کنیم شواهد کمی در اختیار داریم چرا که نیاز به حرکت‌های پایدار و روندهای بلند مدت داریم در حال حاضر روند قیمتی با توجه به اینکه در این چند روز با روند صعود مواجه شدیم.

چشم انداز بازار سرمایه در افق پسابرجامی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، اما به نظر می‌رسد در چشم انداز گزارش‌های 9 ماهه و 12 ماهه‌ که شرکت‌ها ارائه خواهند کرد برخی از افزایش قیمت های سهام توجیه پذیر نباشند. اما برای سال 95 و 96 به نظر می رسد با حرکت اقتصادی کشور شاخص برآیندی مثبت داشته باشد. اما نمی‌توان در حال حاضر گفت اقتصاد و به تبع آن بورس وارد دوران رونق شده‌است ما نیازمند شواهد بیشتری هستیم که هنوز این شواهد قطعی نیست.

    اگر بخواهیم رشد اخیر بورس را توجیه نماییم باید عنوان داشت که با توجه به جذابیت قیمت و سهم‌های بورسی که در شاخص بورس اتفاق افتاد بازار با پول جدیدی که بیشتر توسط فعالان خود بازار تزریق شده و به ویژه در سهم‌های کوچک، حرکت کرده‌است و در سهم‌های بزرگتر همچنان روند صعودی بلند مدت را نمی‌توانیم شناسایی کنیم.

    آنچه که در دوران پسابرجام ما را به وضعیت اقتصادی و به تبع آن بازار سرمایه خوش بین می کند، تغییر وضعیت اقتصادی ایران به لحاظ ساختار های اقتصادی می باشد. مشکل اساسی حال حاضر اقتصاد کاهش درآمدهای نفتی و پایین بودن کارایی اقتصادی سرمایه در ایران است که امر به خاطر توزیع نامناسب درآمدهای نفتی در سالهای قبل رخ داده است. آنچه که ما را نسبت به آینده خوش بین می سازد چشم اندازی است که در رابطه با تخصیص منابع در اقتصاد ایران وجود دارد.

    آنچه که در ادوار گذشته تاریخ اقتصادی ایران قابل مشاهده است در زمان هایی که کشور با کمبود منابع مواجه بوده است تصمیم گیری های اقتصادی از کارایی بهتری برخوردار بودند. همچنین در شرایط فعلی که قیمت های نفت به شدت افت نموده است، با توجه به تجربه ایران در زمان تحریم ها شاید بتوان گفت در میان کشورهای صادر کننده نفت در جهان ایران بتواند یکی از بهترین واکنش های اقتصادی را به افت قیمت های جهانی نفت نشان دهد و این امر در کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه خود قابل مشاهده است.

    همچنین در این شرایط با توجه به نیاز ایران به ورود منابع بین المللی جهت دستیابی به رشد اقتصادی به نظر می رسد جذب سرمایه گذاری خارجی چندان امری دور از ذهن برای ایران نباشد که خود دارای دو مزیت عمده است، اولی این که ورود سرمایه گذاران خارجی با تغییر تکنولوژی تولید و انتقال دانش فنی به داخل همراه خواهد بود و دیگری آن که وجود شریک خارجی در پروژه های اقتصادی کارایی اقتصادی و بهینه سازی مدیریت کلان پروژه ها را در زمان راه اندازی و بهره برداری بهبود می بخشد.

    لذا از این رو صنایعی که جذابیت بالایی برای سرمایه گذاران خارجی دارند و احتمال تغییر تکنولوژی در آنها در آینده ای نچندان دور، بالا است جزو گزینه های اصلی ای هستند که که موتور اقتصادی ایران را به حرکت در خواهند آورد و این صنایع جزو گروه های برتر در بورس ایران نیز خواهند بود.

    آنچه که در این بررسی باید مورد توجه باشد چشم انداز تغییر ساختار تکنولوژیک و اقتصادی ایران است. برای ایجاد رشد بورس بحث تبدیل فضای اقتصادی ایران از بحث خام فروشی به تولید کالاهای میانی و کالاهای نهایی برای مصرف‌کننده نهایی است، در حال حاضر سبک اقتصادی ایران گرایش به سمت خام فروشی است و چشم اندار مناسبی برای محصولات خام در فضای بین‌المللی وجود ندارد از این رو با توجه به شرایط موجود تغییر تکنولوژی تولید و تولید محصولات با فناوری بالا جایگاه اقتصادی ایران در منطقه و جهان تغییر خواهد کرد و به نظر می رسد صادرات برق، دارو، خودرو و صنایع پیمانکاری جایگزین صادرات کالاهای خام در ایران خواهد شد.

    همچنین آنچه که در پسابرجام بورس و به طور کلی فضای کسب و کار را متحول خواهد کرد بحث کاهش هزینه پول است شاید می‌توان گفت مهم‌ترین مشکلی که فضای کسب و کار ایران با آن درگیر است نرخ بهره بسیار بالا است که ایجاد فضای جذاب سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران از بین برده‌ است و از طرفی هزینه مالی بسیار بالایی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

    در دوران پسابرجام به علت گشایش در منابع مالی و در دستور کار قرار دادن انضباط پولی، هم نرخ بهره بانکی کاهش پیدا می‌کند و هم تقاضا برای سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند و از طرف دیگر در مدت زمان کوتاه سه تا شش ماهه اثر کاهش نرخ های بهره نیز در صورت مالی شرکت‌ها هم دیده می‌شود زیرا در برخی از شرکت ها هزینه بهره‌ای که شرکت‌ پرداخت می‌کنند حتی تا نزدیک به 70 درصد سود هم می‌رسد پس این امر نشان می‌دهد که ساختار معیوب تامین مالی در ایران اگر بخواهد اصلاح شود باید با نرخ‌های پایین‌تر و از منابع متنوع تامین شود و این موضوع می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را بیشتر کند و به تبع آن قیمت‌های سهام را افزایش دهد.

    لذا از این رو در دوران پس از تحریم های بین المللی بانک ها با کاهش هزینه بهره توانایی آزاد نمودن دارایی های غیر نقد شونده خود را پیدا خواهند کرد و همچنین به علت افزایش درآمدهای کارمزد، کاهش هزینه پول و کاهش ریسک کسب و کار از این شرایط منتفع می گردند.

    *محمد گرجی آرا، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بهگزین

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها