عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «ایرانیان»:

چشم انداز بازار سرمایه روشن است

عصر بازار- علیرضا کدیور: «بازار سرمایه برای ادامه روند صعودی نیازمند ورود نقدینگی تازه و بیشتری نسبت به شش ماه گذشته است»

چشم انداز بازار سرمایه روشن است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علی رضا کدیور، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایرانیان، اظهار کرد: طی سال جاری به ویژه چند ماه اخیر، شاهد رشد خیلی سریع شاخص های بورس و رشد قیمت سهام بودیم. دلیل اصلی این موضوع از نظر من هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه بوده است. به این معنی که ما در بازارهای جایگزین بازارسرمایه به دلیل اینکه از نگاه سرمایه گذاران یا فرصت کسب سود وجود نداشته و یا اینکه جذابیتی برای کسب سود وجود نداشته است، این نقدینگی به سمت بازار سرمایه هجوم برده است و به افزایش قیمت سهام شرکت‌ها منجر شده است.

    وی رشد حاضر در بازار سرمایه را طی یک هفته گذشته تقریبا متوقف دانست و افزود: این وضعیت در حالیست که در اغلب روزهای این مدت، ورود نقدینگی وجود داشته است. در توضیح ادامه پیدا نکردن این روند افزایشی باید گفت، زمانی که قیمت سهام قصد رشد دارد (طی شش ماه گذشته)، با یک میزان افزایش نقدینگی مشخص امکان افزایش قیمت ها وجود داشته است، اما وقتی قیمت ها رشد می کند دو اتفاق رخ می دهد، اول اینکه برای سرمایه گذارانی که سهامدار هستند ولی سهامشان را در گذشته خریده و اکنون در سود هستند، انگیزه عرضه سهام وجود دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از طرفی دیگر برای حفظ یا افزایش سطوح قیمتی فعلی، نسبت به گذشته نیاز به نقدینگی بیشتری داریم. به این معنی که اگر ما همان حجم نقدینگی که در حدود شش ماه پیش، می‌توانست شاخص بورس و قیمت سهام را افزایش دهد داشتیم، امروز باید حداقل چند برابر بیش از آن زمان نقدینگی وارد بازار سرمایه شود تا حداقل سطوح فعلی بتواند حفظ شود.

    کدیور در ادامه به سهامداران توصیه کرد: سرمایه گذارانی که حرفه ای بوده و با صورت های مالی و مفاهیم بازار سرمایه آشنایی دارند، بهتر است از منابع رسمی (مانند سازمان بورس، سایت کدال) اطلاعات و تحلیل‌های مورد نیازشان را دریافت کنند و به شایعات و کانال‌های مجازی مراجعه نکنند.

    وی به سرمایه گذارانی غیر حرفه‌ای نیز پیشنهاد کرد: این افراد که توان تحلیل نداشته و با قوانین و مقررات بازار سرمایه و صورت‌های مالی آشنایی ندارند، بهتر است به طور غیر مستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت های سبدگردان و دیگر ابزارهای مشابه استفاده کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی فضای کلی بازار سرمایه را امری دشوار و وابسته به متغیرهای داخلی و خارجی دانست و بیان کرد: برای بررسی چشم انداز آینده بازارسرمایه (حداقل تا 6 ماه آتی) باید دید تمام متغیرهای داخلی و خارجی تاثیرگذار بر بازار نسبت به امروز چه تغییری می‌کنند. متغیرهای داخلی شامل نرخ ارز، سیاست های دولت در زمینه حامل های انرژی در خصوص واردات و صادرات کالاها و در حوزه بین المللی، قیمت های جهانی مواد خام، فضای سیاسی بین‌الملل و به طور کلی وضعیت اقتصاد جهانی مطرح هستند.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایرانیان، تصریح کرد: به طور حتم بهبود برآیند این متغیرها در بازار سرمایه سبب رشد شاخص های این حوزه می شود و اگر به سمت تضعیف باشند، قیمت های این بازار نیز با افت رو به رو خواهند شد.

    وی اظهار کرد: نکته دیگر در پیش بینی روند بازار این است که باید دید به هر دلیلی، بازارهای رقیبی که سرمایه‌ها را در مقاطعی از زمان به سمت خودشان جذب می کنند، آیا می توانند در آینده هم برای سرمایه گذاران جذاب باشند؟ به این معنی که آیا این بازارها سبب خروج نقدینگی از بازار سرمایه می شوند؟ یا اینکه مسیری بالعکس از سمت بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه خواهند داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با فرض ثبات شرایط و متغیرهای داخلی و خارجی و عواملی موثر بر بازارهای سرمایه پذیر به لحاظ جذب نقدینگی گفت: به نظر من بورس و قیمت سهام تا حدی زیادی با شرایط اخیر تطبیق پیدا کرده است و ممکن است با وارد نشدن نقدینگی بیشتر رشد چشمگیری نداشته باشد.

    برچسب ها