عصر خودرو

تولید روزانه ۹.۹ میلیون بشکه‌ای نفت عربستان ۱ ماه پس از حمله به آرامکو

عصر بازار- شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرد در حال حاضر ۹.۹ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند که درست به اندازه تولید قبل از حمله به تاسیسات نفتی این شرکت است.

تولید روزانه ۹.۹ میلیون بشکه‌ای نفت عربستان ۱ ماه پس از حمله به آرامکو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در اولین ساعات چهاردهم سپتامبر قلب تاسیسات نفتی عربستان مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت. این حملات بلافاصله پنج درصد از کل تولید نفت جهان را متوقف کرد و حالا یک ماه پس از این حملات، به نظر نمی رسد هیچ اتفاقی افتاده باشد.

    شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرد در حال حاضر 9.9 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند که درست به اندازه تولید قبل از حمله به تاسیسات نفتی این شرکت است. در حالی که این حمله ها آسیب پذیری عربستان را در برابر اختلال های بزرگ نشان داد، قیمت نفت خام برنت کمتر از آن چیزی است که قبلا بود. نفت خام برنت امروز کمتر از 60 دلار در هر بشکه معامله شد.

    مقامات آرامکو می گویند مخازن کروی تازه رنگ شده در تاسیسات بقیق که نفت را از گاز طبیعی و آب جدا می کند، دوباره فعالیت خود را آغاز کرده اند. در آخرین دیداری که یک هفته پس از حمله ها از تاسیسات بقیق شد، سوراخ های روی این مخازن محل اصابت موشک ها را نشان می داد. تعمیرات بیشتری در راه است. چندین برج تثبیت نفت خام هنوز نیاز به تعمیر دارند.

    ریچارد ملینسون، تحلیلگر شرکت مشاوره انرژی اسپکتس در لندن گفت:« برای عربستان بسیار اهمیت داشت که جهان دوباره آن را به عنوان یک عرضه کننده قابل اطمینان نفت بشناسد.  سعودی‌ها تلاش بسیاری کردند تا همه چیز را به روز اول بازگردانند و عرضه معمول خود را به بازار از سر بگیرند».

    این حمله ها باعث افزایش درگیری ها در خلیج فارس پس از تابستانی شد که چندین بمب‌گذاری و حمله به نفتکش  در آن صورت گرفته بود. در حالی که حوثی های یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند، آمریکا و عربستان ایران را مقصر می دانند. این حمله ها حساس ترین صنعت عربستان را درست چند ماه قبل از عرضه سهام آرامکو در بورس تهدید کرد.

    تنش های منطقه ای پس از حمله به یک نفتکش ایرانی در یازدهم اکتبر در دریای سرخ باز هم افزایش یافته است. هیچ کس مسئولیت این حمله را قبول نکرده است.

    درست پس از حمله ها، آرامکو 5.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام خود را از دست داد که بزرگترین اختلال در عرضه نفت عربستان بود. مقامات آرامکو در دوازدهم اکتبر گفتند که آرامکو نزدیک به ظرفیت کامل خود تولید می کند.

    آرامکو می‌گوید به زمان بیشتری برای رسیدن به ظرفیت کامل نیاز دارد و احتمالاً تا پایان نوامبر به تولید 12 میلیون بشکه در روز می رسد.

    عربستان سعودی قبل از این حمله ها هم کمتر از سهمیه اش طبق توافق اوپک تولید می کرد تا جلوی عرضه بیش از حد نفت بازار را بگیرد.

    با اینکه قیمت نفت خام برنت در شانزدهم سپتامبر بیشترین افزایش را طی 30 سال گذشته داشت و به 60.51 دلار در هر بشکه  رسید، حالا قیمت آن کاهش یافته و به 59.67 دلار رسیده است.

    برچسب ها