عصر خودرو

فراز و نشیب های بازار طلای سیاه و زرد در یک ماهه گذشته

عصر بازار- بازار نفت از ابتدای ماه سپتامبر شاهد نوسانات شدید و رخدادی کم سابقه بود: حمله به تأسیسات آرامکو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نفت در جهان سبب کاهش بیش از ۵ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه شد.

فراز و نشیب های بازار طلای سیاه و زرد در یک ماهه گذشته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بازار نفت در یک ماهی که گذشت با اخبار بسیار مهمی همراه بود و در این میان، تأسیسات نفتی بقیق و خریص مورد تهاجم موشک‌ها و پهپادهایی قرار گرفت که حوثی‌ها آن را به عهده گرفتند.

    تأسیسات نفتی بقیق به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام جهان روزانه بیش از 7 میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کنند. تأسیسات خریص نیز با تولید 5.1 میلیون بشکه و دارا بودن ذخایر نفتی به میزان بیش از 15 میلیارد بشکه، دومین تأسیسات بزرگ آرامکو است.

    بر اثر این حمله قیمت نفت شاهد جهش در حدود 10 دلاری در طی یک روز (16 سپتامبر) بود اما پس از آن عربستان و ایالات متحده با تزریق ذخایر استراتژیک خود قیمت را مهار کردند و نهایتا پس از بازگشت به مدار بخش عمده‌ای از تأسیسات قیمت نفت به همان محدوده 60 دلار بازگشت. به نظر می‌رسد قیمت بلندمدت برای نفت در همین ناحیه برآورد شود چرا که روسیه اعلام کرده قیمت 50 دلار به ازای هر بشکه را برای درآمدی نفت بلند مدت خود در نظر گرفته است.

    اما در بازار طلا، پس از 4 ماه افزایش پی در پی قیمت، در نهایت در ماه سپتامبر شاهد کاهش قیمت این فلز گرانبها و دارایی امن بود.

    قیمت طلا از کمینه حدود 1260 دلاری به ازای هر انس در ماه می به بیشینه حدود 1560 دلاری به ازای هر انس در 4 سپتامبر رسید اما پس آن با افت قیمت نسبتا شدید، تا مرز 1460 دلار نیز معامله شد.

    افت کلی قیمت طلا در هفته‌های اخیر با نوسانات بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته همراه بوده که نشان از اصلاحی بودن این افت دارد و احتمالا بازار در آینده‌ای نه‌چندان دور مجددا شاهد افزایش قیمت این کالا باشد.

    از جمله دلایل افت قیمت در هفته‌های اخیر می‌توان به اقدامات بانک‌های مرکزی جهانی برای مقابله با احتمال رکود جهانی اشاره کرد که فضای ریسک‌گریزی را در بازار کمرنگ کرده است و هچنین افزایش شاخص دلار نیز باعث فشار بر قیمت در برخی مقاطع زمانی بوده است. با این حال همچنان فضای ریسک‌گریزی در بازار وجود دارد و این امر از قیمت طلا در کوتاه مدت حمایت خواهد کرد.

    برچسب ها