عصر خودرو

نقش اتاق بازرگانی و دستگاه‌های دولتی در فرآیند صدور کارت بازرگانی

عصر بازار- معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران به بررسی نقش و وظایف اتاق و دستگاه‌های دولتی در فرآیند صدور کارت بازرگانی پرداخت.

نقش اتاق بازرگانی و دستگاه‌های دولتی در فرآیند صدور کارت بازرگانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرگاران جوان، مظفر علیخانی معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران گفت: به استناد ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات کشور، مبادرت به امر صادرات و واردات مستلزم کارت بازرگانی است که توسط اتاق بازرگانی، صنایع معادن و جهاد کشاورزی ایران صادر می‌شود و توسط وزارت صمت مورد تأیید قرار می‌گیرد.

    او با اشاره به سوء استفاده از کارت بازرگانی، گفت: هیئت وزیران شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی را در ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون و مقررات صادرات و واردات تعیین کرده‌اند.

    علیخانی افزود: همکارانمان در سراسر کشور بر اساس شرایط مندرج در این ماده اسناد و مدارک را از متقاضی دریافت و تشکیل پرونده می‌دهند، اطلاعات، اسناد و مدارک مندرج در ماده 10، در سامانه یکپارچه مدیریت صدور و تمدید کارت بازرگانی که بر اساس تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای که به امضا و تأیید وزیر بازرگانی، ریاست اتاق و دبیر کل اتاق تعاون رسیده بارگزاری می‌کنند و زمانی که پرونده کامل بود به صورت سیستمی در اختیار همکاران در سازمان صمت قرار می‌گیرد.

    معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران ادامه داد: برای صدور کارت بازرگانی، شرایط مقرر در آیین‌نامه اجرایی را بررسی می کنند و در نهایت اجازه صدور در استان‌ها را می‌دهند. کارت‌ها در استان‌ها صادر و در اختیار اتاق ایران قرار می‌گیرد و همکاران در مدیریت فاوای به صورت آنلاین می‌توانند بر فرایند نظارت داشته باشند.

    علیخانی گفت: ممکن است در شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی اسنادی را ارائه دهند که ناشی از اصالت کارت باشد، اما همین کارت ممکن است بعد از 6 ماه تا یک سال یک یا چند شرایط را از دست دهد بنابراین به این معنا نیست که در زمان صدور وفق مقررات بوده و متقاضی چند شرط را از دست داده، اما این نمی‌تواند عملکرد را زیر سوال ببرد.

    معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران ادامه داد: بر همین اساس این پیش بینی صورت گرفته که اگر کسی در زمان صدور کارت یک یا چند شرط را نداشته یا اسناد جعلی باشد کارتی صادر نمی‌شود.

    او بیان کرد: اتاق بازرگانی و وزارت صمت مأموریت مشخصی دارند که آن صدور و تمدید کارت بازرگانی است، اینکه دارنده کارت بر اساس چه قوانین و مقرراتی (ارز نیمایی یا 4 هزار و 200 یا آزاد و گواهی فنی) کارت را از سازمان ذی ربط مثل بهداشت و دامپزشکی دریافت می‌کند، کالا بدون ثبت سفارش وارد می‌شود و در زمان ترخیص 28 نوع عوارض پرداخت می‌کند یا تشریفات گمرکی را چطور انجام داده و در حوزه صادرات چگونه صادرات می‌کند و چگون ارز را به چرخه اقتصاد بر می‌گرداند و چگونه سیاست وقت ارزی به بازار صادر می‌کند، در حیطه قانونی اتاق و وزارت صمت در حوزه صدور و تمدید کارت بازرگانی نیست و در چارچوب سیاست کشور است.

    برچسب ها