عصر خودرو

بازگشت سهامداران به بورس

عصر بازار- روز گذشته شاخص بورس بیشترین رشد شش ماه اخیر را تجربه کرد و بیش از ۱۳۰۰ واحد افزایش چشم سهامداران را خیره کرد.

بازگشت سهامداران به بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از جهان صنعت، این اتفاق در حالی روی داد که ابلاغ نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تعیین روز اجرای برجام همگی توانست امید معامله‌گران را برای سرمایه‌ گذاری در بازار سهام به بالاترین سطح خود برساند.

    این تحولات همگی باعث خواهد شد بورس باز هم به کانون سرمایه‌گذاری تبدیل شود و حتی مردم عادی نیز باز ریسک حضور در این بازار را به خاطر سود و بازده مناسب بپذیرند. درباره تحول بزرگ روز گذشته تالار شیشه‌ای مدیر واحد مشاوره و تحلیل کارگزاری بانک آینده با اعلام دلایل ثبت رکورد تاریخی رشد شاخص بورس در ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته و تداوم آن، نقش سهامداران حقیقی و حقوقی را مورد توجه قرار داد و زمان مشارکت حقوقی‌ها در ایجاد تقاضای بورس را پیش‌بینی کرد. پژمان کیا در گفت‌وگو با ملت‌بازار ضمن اشاره به ثبت رکورد تاریخی رشد شاخص بورس در ساعات ابتدایی معاملات درخصوص مهم‌ترین دلایل این اتفاق اظهار داشت: از مهم‌ترین دلایل رشد تاریخی روز گذشته بورس می‌توان به احتمال کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها براساس فرمول جدید اعلام شده اشاره کرد. شاهد این مدعا، تاثیر‌گذاری بیش از 800 تا 900 واحدی شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی بر شاخص کل است؛ صنعتی که با در اختیار داشتن بیش از 60 درصد ارزش کل بازار، نقش تعیین‌کننده‌ای در روند بازار سرمایه دارد. وی درخصوص عامل دیگر رشد تقاضا و روند صعودی شاخص کل بورس در معاملات روز جاری هم گفت: البته صرفنظر از عامل تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و رشد سهام گروه مرتبط، مابقی بازار هم روز سبزی را تجربه کرد که علت آن نتایج حاصل از نشست ایران با گروه 1+5 حول موضوع اجرای برجام و لغو تحریم‌هاست. کیا افزود: به دلیل احتمال بالای موفقیت در تحقق این عامل، نقدینگی جدید وارد بازار شده یا تغییر در ترکیب سبد سهامداران حقیقی رخ داده است.

    وزن مشارکت

    این فعال بازار نقش سهامداران حقیقی و حقوقی در شرایط روزهای گذشته بازار سرمایه را مورد توجه قرار داد و گفت: با نگاهی به آمار معاملات می‌توان پی برد وزن مشارکت بخش حقیقی بازار بیشتر از سهامداران حقوقی است. حتی در روزهای گذشته شاهد عرضه چندباره سهام توسط حقوقی‌ها نیز بوده‌ایم. کیا در ادامه به روند یک ماه گذشته معاملات در بورس و رشد قیمت سهام اشاره کرد و اظهار داشت: حدود یک ماه گذشته با نزدیک شدن به موعد لغو تحریم‌ها و محتمل دانستن آن، شاهد رشد بیش از 40 درصدی برخی از سهام بوده‌ایم؛ سهامی که به دلیل کوچک یا کم بودن شناور آزاد با تزریق منابعی محدود، رشد قیمتی داشته‌اند. حال با بالفعل شدن یکی از انتظارات مثبت سهامداران یعنی اجرای «برجام»، بازار سرمایه از روز اجرا به دنبال آثار ریالی لغو احتمالی تحریم‌ها بر سودآوری صنایع مرتبط خواهد بود.

    تغییر رویکرد

    مدیر واحد مشاوره و تحلیل کارگزاری بانک آینده در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی توصیه‌تان به سهامداران برای حضور در بورس و فعالیت در آن چیست، با توجه به اینکه اتفاقات مثبتی همانند بازگشت مبالغ بلوکه شده ناشی از مبادلات تجاری بین‌الملل، مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های توسعه‌ای و صنایع بزرگ همچون پتروشیمی و خودرو و... به صورت تدریجی و گام به گام بوده و به یکباره اتفاق نمی‌افتد. از همین رو ضروری است رویکرد سرمایه‌گذاری سهامداران از کوتاه‌مدت به میان‌مدت و بلندمدت تغییر کند. وی افزود: تا پیش از وقوع اتفاق مثبت، می‌توان به واسطه وجود ریسک یا همان ابهام، اقدام به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و شناسایی سودهای زودبازده کرد اما هم‌اکنون که اتفاقات مثبت در شرف حادث شدن است باید با رویکردی منطقی، آثار ریالی بر سودآوری شرکت‌ها و به عبارتی عملکرد واقعی آنها مورد بررسی قرار گیرد. وی در واکنش به این مساله که آیا رشد روز گذشته بورس از یک روند منطقی پیروی می‌کرد یا بازار دچار هیجان و حباب شده بود، گفت: رشد روز گذشته نشان از بروز حباب قیمتی نداشت. وجود عامل ریسک در بازار سرمایه، معادلات منطقی را بر هم می‌زند. می‌توان گفت که رشد روز گذشته به دلیل پذیرش ریسک بالای سرمایه‌گذاران در روزهای اخیر بود؛ ریسکی که با رسیدن اخبار مثبت از وین، مطلوب بوده است. کیا درخصوص نقش سهامداران حقوقی در بازار سهام و پیش‌بینی حضور این گروه از فعالان در بورس گفت: سهامداران حقوقی به دلیل دسترسی به منابع مالی و وجود تیم‌های کارشناسی، نقش تعیین‌کننده‌ای در شناسایی ارزش ذاتی سهام و حمایت از صنایع سودآور خواهند داشت و می‌توانند در شرایط فعلی از طریق افزایش گردش معاملاتی، جذابیت بازار سرمایه را سبب شوند. با توجه به پیش‌بینی روند صعودی بازار سرمایه اما با شیبی معقول در شش ماه تا یک سال آینده می‌توان چشم‌انتظار مشارکت حقوقی‌ها در ایجاد تقاضای بورس بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها