عصر خودرو

مدیرکل مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد:

طلب دارندگان اسناد خزانه اسلامی در سررسید پرداخت می‌شود

عصر بازار- مدیرکل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی وزارت امور اقتصادی ودارایی در جمع مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه با اشاره به انتشار ۴۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در سال جاری بیان داشت: اگر دولت به هر دلیل منابعی برای بازپرداخت طلب دارندگان نهایی اسناد خزانه اسلامی در سررسید نداشته باشد، خزانه‌داری کل مکلف است این مبلغ را از محل درآمدهای عمومی تامین کند.

طلب دارندگان اسناد خزانه اسلامی در سررسید پرداخت می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، نشست هم‌اندیشی مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه با مدیرکل دفتر بدهی‌ها و تعهدات عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی توسط شرکت فرابورس ایران برگزار شد.
    مهدی بنانی مدیرکل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه موضوع بدهی‌ها و منشا ایجاد آن از سال 92 در دستور کار دولت قرار گرفته است، افزود: به دنبال این موضوع در آذرماه همان سال، خزانه‌داری کل مامور شد تا میزان بدهی‌های دولت را احصا و اعلام کند و پس از آن بر اساس مصوبه دولت قرار شد تا ساختاری برای مدیریت بدهی‌های دولت شکل بگیرد.
    وی با بیان اینکه دفتر مدیریت بدهی‌های دولت از مردادماه امسال در وزارت اقتصاد تشکیل شده است، افزود: وظیفه اصلی این مجموعه همکاری با نهادهای متولی سیاست‌های پولی و مالی کشور و مراقبت از میزان و ترکیب بدهی‌های بخش عمومی با هدف کنترل و پایداری بلند مدت است؛ البته بر اساس قانون رفع موانع تولید، از ابتدای سال آینده این دفتر تبدیل به مرکز مدیریت بدهی‌ها خواهد شد.
    بنانی هدف از برگزاری جلسات مشترک با فعالان بازار سرمایه را استفاده از نظرات کارشناسان این حوزه و بیان راهکارها در خصوص ابزارهای تسویه بدهی دولت از طریق این بازار عنوان کرد و افزود: تغییر رویکرد نظام تامین مالی در نظام بودجه‌ای کشور باید انجام شود.
    به گفته وی، کاهش اتکای بودجه به نفت از جمله راهبردهای بودجه‌ای دولت است که همچنان ادامه دارد، زیرا نفت منبعی نیست که همیشه وجود داشته باشد.
    بنایی ضمن تشریح جزئیات اوراق پیش‌بینی شده در بودجه امسال کل کشور گفت: برخی از این اوراق توسط دولت و برخی هم توسط شرکت‌های دولتی و وزارتخانه‌ها منتشر می‌شود.
    وی با بیان اینکه انتشار اوراق مشارکت، صکوک اجاره، اسناد خزانه اسلامی و نظایر آن در بودجه پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: در هریک از ماه‌های شهریور، مهر، آبان و آذر امسال معادل 10 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر شده و 10 هزار میلیارد ریال مابقی هم در دست انتشار است تا به این ترتیب، تکلیف بودجه سال 94 در این خصوص به طور کامل اجرایی شود.
    بنانی در خصوص پرداخت طلب دارندگان اسناد خزانه اسلامی در سررسید تاکید کرد: اگر دولت به هر دلیل منابعی برای بازپرداخت طلب دارندگان نهایی اسناد خزانه اسلامی در سررسید نداشته باشد، خزانه‌داری کل مکلف است این مبلغ را از محل درآمدهای عمومی تامین کند.
    بنانی ضمن ابراز خرسندی از رویکرد بازار سرمایه برای کمک به رفع مشکلات دولت خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیارد تومان صکوک اجاره وجود دارد که هر نهادی بخواهد می‌توانیم انتشار این اوراق را به آنها بسپاریم.
    امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه از تعامل بسیار مثبت اداره کل مدیریت بدهی‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی با فرابورس ایران از زمان تشکیل تاکنون خبر داد و گفت: پس از تشکیل این اداره کل، تعامل بازار سرمایه و بخصوص فرابورس ایران با بدنه وزارتخانه و شخص آقای بنانی به صورت منظم برقرار است و خوشبختانه شاهد رویکرد مثبت دولت نسبت به بازار سرمایه هستیم.
    وی افزود: وزارت اقتصاد، بازار سرمایه را به عنوان یک بازار تخصصی برای تامین مالی می‌شناسد و در حال حرکت برای به‌کارگیری ابزارهای نوین موجود در این بازار برای تسویه بدهی‌های دولت است.
    بر اساس این گزارش، در بخش بعدی این نشست هریک از مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و طرح پیشنهادات و انتقادات خود در خصوص لزوم استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تسویه بدهی‌های دولت، رفع موانع صکوک دولتی، در نظر گرفتن هزینه انتشار اوراق، وحدت فرماندهی در سیاست‌گذاری، شفافیت اقتصادی دولت، رفع مقررات مزاحم و ناشناخته بودن قابلیت شرکت‌های تامین سرمایه برای کمک به دولت پرداختند.

     

    برچسب ها