عصر خودرو

بازدهی بورس به ۱.۶ درصد رسید

رشد ۳۰ درصدی خریداران

عصر بازار- بورس تهران در هفته جاری و با حاکم شدن جو خوش بینی ناشی از لغو تحریم‌های بین‌المللی، روند رو به رشدی به خود گرفت و با تشدید تقاضا و رشد قیمت‌ها، رکوردهای جدیدی ثبت کرد.

بازدهی بورس به ۱.۶ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بورس تهران در هفته جاری برای دومین هفته متوالی روند رو به رشدی را طی کرد و با افزایش قیمت‌ها و رشد شاخص‌ها کارنامه مثبتی از خود بر جای گذاشت.

    نزدیک شدن به زمان اجرای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی که گفته می شود در چند روز آینده رخ خواهد داد، موجب شد تا بورس تهران در هفته جاری علی رغم وجود برخی نگرانی‌ها مثبت شده و با رشد 1.4 درصدی شاخص و رکوردشکنی‌های جدید به کار خود پایان دهد.

    بنابراین در هفته جاری اشتیاق سهامداران برای خرید سهم شدت گرفت و غلبه تقاضا بر عرضه باعث شد تا شاخص بورس تهران رشد 884 واحدی را تجربه کند و با ورود به کانال جدید 63 هزار واحدی، میانگین بازدهی خود را تا سطح 1.6 درصد افزایش دهد. به این ترتیب شاخص بورس تهران در هفته گذشته رشد 884 واحدی را تجربه کرد و با عبور از کانال 63 هزار واحدی، در نیمه این کانال ماندگار شد.

    از سوی دیگر نزدیک شدن به زمان لغو تحریم‌های بین‌المللی موجب شد تا صنایع وابسته به لغو تحریم‌ها همچون صنعت حمل و نقل، بانکداری و خودرو مورد توجه و اقبال شدید بازار سرمایه قرار بگیرند و اسباب رشد شاخص را فراهم کنند.این اخبار در کنار زمزمه هایی برای کاهش نرخ سود بانکی و همچنین افزایش نرخ دلار موجب شد تا بورس تهران اندکی از رکود دو ساله خود فاصله گرفته و بعد از مدتها رخوت و زیان ناشی از آن، روزهای مثبت و خوبی را تجربه کند.

    البته در کنار این موارد نگرانی هایی همچون کاهش قیمت نفت و تنش های دیپلماتیک منطقه، بر سر بورس تهران سایه انداخته و موجب شده است تا سهامداران همچنان محتاطانه به داد و ستد سهم بپردازند، اما با این حال خوش بینی های ایجاد شده در بورس تهران و افزایش مشارکت حقیقی ها در خرید سهم و همچنین ارزندگی سهام شرکتها موجب شده است تا ارزش و حجم معاملات رشد یافته و نقدینگی قابل توجهی وارد بازار شود که در صورت تداوم روند مثبت و جلب اعتمادها، نقدینگی بیشتری وارد بازار سهام می شود.

    بر این اساس در معاملات این هفته حجم و ارزش معاملات اگرچه رشد قابل توجهی را به نسبت به ماه های گذشته تجربه کرد، اما در مقایسه با هفته قبل با افت 39 درصدی ارزش و 20 درصدی حجم معاملات رو به رو شد به طوری که در معاملات هفته جاری بیش از 5 هزار و 429 میلیون سهم به ارزش 10 هزار و 785 میلیارد ریال داد و ستد شد.

    همچنین در هفته مورد گزارش دفعات معاملات و همچنین تعداد خریداران نیز رشد کرد به طوری که دفعات معاملات با افزایش 31 درصدی به بیش از 349 هزار دفعه رسید و تعداد خریداران نیز به دلیل جو مثبت بورس رشد 30 درصدی را تجربه کرد و به بیش از 100 هزار نفر بالغ شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها