عصر خودرو

با برگزاری نشست هم اندیشی در بورس کالا صورت گرفت؛

اعلام آمادگی کارگزاران برای آغاز معاملات گواهی سپرده و آتی پسته

عصر بازار- در آستانه راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی پسته در بورس کالای ایران، صبح روز جاری نشست هم اندیشی با حضور جمعی از کارگزاران و معامله گران کالایی در بورس کالای ایران برگزار شد.

اعلام آمادگی کارگزاران برای آغاز معاملات گواهی سپرده و آتی پسته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، طی این جلسه اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با اشاره به راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی بر پایه دارایی پسته در بورس طی روزهای آینده، در خصوص تجارت پسته در دنیا اظهار داشت: در سال 2017 میلادی حدود 300 هزار تن پسته در ایران برداشت شده و نگاهی به آمارها حاکی از آن است که آمریکا رقیب جدی ایران در بازار پسته است. بطوریکه این دو کشور در مجموع حدود 90 درصد از کل تولید پسته دنیا را در اختیار دارند. کشور ترکیه نیز در این تجارت رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

    وی به موضوع کیفیت پسته ایرانی اشاره کرد و گفت: از نظر رنگ و ظاهر، پسته آمریکایی در صدر قرار دارد اما از جنبه طعم و بو، پسته ایرانی دارای بهترین کیفیت است.

    میرزاپور با بیان اینکه در سال 1396 حدود 130 هزار تن پسته صادر شده است، اظهار داشت: در سال 1397 به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی نامساعد شهرهای پسته خیز تولید پسته به شدت کاهش یافت و از کل حدود 70 هزار تن محصول برداشت شده نزدیک به 50 هزار تن به کشورهایی همچون امارات، هند، عراق، پاکستان و آلمان صادر شد که انتظار می رود با رشد حجم برداشت محصول در سال جاری میزان صادرات نیز با افزایش همراه شود.

    وی با بیان اینکه سه استان کرمان، خراسان و سمنان 60 درصد از کل تولید پسته کشور را بر عهده دارند، به تشریح مشخصات معاملات گواهی سپرده پسته و جزییات مربوط به فرآیندهای معاملاتی آن پرداخت و گفت: گواهی سپرده پسته به زودی در بورس کالای ایران راه اندازی می شود و به طور جدی به دنبال بسترسازی مقرراتی برای توثیق و تامین مالی این اوراق هستیم.

    سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با بیان اینکه سررسید نماد معاملاتی یک انبار در زرند بر مبنای پسته فندقی 32-30 برای تاریخ 30 آبان 1399 روی تابلوی معاملات درج شده، گفت: انبار دیگری نیز در شهرستان سیرجان پذیرش شده و به زودی نماد آن روی تابلوی معاملات درج می شود. همچنین درخواست هایی برای پذیرش چند انبار دیگر در دست بررسی است که پس از پذیرش، نماد آن ها درج خواهد شد.

    تشریح شاخصه های بازار آتی

    میرزاپور در ادامه به تشریح معاملات قراردادهای آتی بر مبنای دارایی پسته پرداخت و گفت: برای راه اندازی قرارداد آتی روی یک محصول به وجود شاخصه هایی نیاز است و پسته این شاخصه ها را دارست که وجود بازار نقدی و شفاف، نوسان قیمتی ناشی از عوامل مختلف از جمله نرخ ارز و قیمت های جهانی، تعیین قیمت در بازار رقابتی و وجود فعالان متعدد در بازار و فراوانی دارایی پایه از جمله این موارد محسوب می شود.

    وی اندازه هر قرارداد را 100 کیلوگرم پسته فندقی اعلام کرد و گفت: مبنای تحویل در بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی، محصول پسته فندقی 32-30 است و تفاوت قراردادهای آتی پسته با قراردادهای آتی سایر محصولات از جمله زعفران و زیره سبز این است که قابلیت تحویل با دیگر سایزهای دارای استاندارد بورس یعنی 30-28 نیز وجود دارد. البته در هنگام تحویل، اختلاف قیمتی دو سایز با کسر و یا صرف قیمت محاسبه خواهد شد.

    در پایان این گزارش می افزاید، کارگزاران حاضر در این جلسه نیز پس از مطالب ارایه شده، نکات و ابهامات خود را در خصوص راه اندازی این معاملات مطرح کردند و در خصوص مواردی همچون بازارگردانی معاملات گواهی سپرده پسته، توجه به موجودی انبارها و امکان عرضه پسته دهان بست جهت صادرات به بحث و تبادل نظر پرداختند و آمادگی خود را به منظور آغاز این معاملات اعلام کردند.

    برچسب ها