عصر خودرو

عرضه گوشت منجمد زیر قیمت تمام‌شده واردات

عصر بازار- با وجود سیر نزولی نرخ ارز و افزایش واردات و تولید داخل کالاهای اساسی، نوسان قیمت برخی اقلام مانند گوشت قرمز، شکر و برنج ایرانی در سطح خرده‌فروشی ادامه دارد.

عرضه گوشت منجمد زیر قیمت تمام‌شده واردات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روزنامه همشهری، با حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

    اختلاف قیمت گوشت وارداتی با نرخ فروش در بازارناشی از چیست؟
    هزینه تمام‌شده واردات همه کالاهای اساسی مشمول ارز دولتی و نرخ مصوب عرضه این اقلام در بازار مشخص است. در زمینه گوشت قرمز نیز با توجه به حذف ارز دولتی و واردات این فراورده با ارز نیمایی، هزینه تمام شده  تمام‌شده واردات آن بالا رفته است. این کار براساس بخشنامه بهمن‌ماه سال گذشته که از بهار امسال اجرایی شد، صورت گرفته است. با وجود این اکنون قیمت عرضه گوشت منجمد وارداتی برزیلی در بازار زیر قیمت تمام‌شده واردات است.

    چرا  قیمت  شکر افزایش یافته است؟
    علت تغییر نرخ شکر تولید داخل در بازار، تغییر هزینه تمام‌شده ناشی از افزایش دستمزد برای تولید شکر چغندری بوده است، به‌نحوی که هزینه تمام‌شده تولید این محصول حدود 60درصد افزایش پیدا کرده است. با وجود این سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با دریافت مستندات رشد هزینه تمام‌شده شکر تولید داخل به مقدار ناچیزی قیمت فروش این محصول را افزایش داده است و ریز قیمت مصرف‌کننده شکرداخلی توسط این سازمان اعلام شده است.

    با وجود برداشت برنج داخلی چرا قیمت خرده‌فروشی کاهش نیافته است؟
    با فرارسیدن فصل برداشت برنج داخلی، مطابق روال هرساله، امسال نیز دولت محدودیت‌هایی برای واردات و عرضه برنج خارجی در بازار لحاظ کرده تا در فصل برداشت و عرضه برنج داخلی، قیمت این محصول در بازار به‌دلیل رشد واردات و عرضه برنج خارجی با افت زیادی مواجه نشود. همچنین مطابق روال سال‌های گذشته در فصل برداشت نباید قیمت برنج تولید داخل افزایش چندانی داشته باشد. با وجود این اکنون مشکلی برای تامین و عرضه برنج ایرانی و خارجی در بازار وجود ندارد و خبری در مورد رشد قیمت خرده‌فروشی برنج ایرانی تا مرز هر کیلوگرم 30هزار تومان نشنیده‌ام.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو