عصر خودرو

معاون فنی گمرک:

ترخیص کاغذهای در گمرک مانده آغاز می‌شود

عصر بازار- معاون فنی گمرک ایران خبر داد: بر اساس تفاهم‌نامه جدید امضا شده با سازمان استاندارد، کالاهایی که به دلیل طبقه‌بندی براساس کاربرد در گمرک معطل هستند، به زودی ترخیص می‌شوند.

ترخیص کاغذهای در گمرک مانده آغاز می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مهرداد جمال ارونقی گفت: طبقه‌بندی برخی کالاهای وارداتی بر اساس کاربرد انجام می‌شود و وقتی کالا به گمرک رسید، باید مطابقت آن را از مرجع متولی استعلام کند؛ یعنی آن مرجع باید مطابقت کالای اظهاری و رسیده به گمرک را با کالایی که ثبت سفارش شده اعلام کند.

    وی با بیان اینکه در این زمینه مشکلاتی داشتیم و برخی سازمان‌ها تطابق را اعلام نمی‌کردند، ادامه داد: این مساله باعث رسوب اقلامی مانند کاغذ چاپ و تحریر یا لوله حفاری و نفت گاز در گمرکات کشور شده بود.
    این مقام مسئول ضمن اشاره به تفاهم انجام شده با سازمان استاندارد تصریح کرد: امروز (چهارشنبه) در نشست مشترک سازمان استاندارد، وزارت امور اقتصاد دارایی و گمرک، تفاهماتی انجام شد.
    ارونقی درباره تفاهم صورت گرفته توضیح داد: بر اساس نخستین بند، اگر گمرکات اجرایی مطابقت کالاهایی را که ملاک طبقه‌بندی آن‌ها کاربرد اعلام شده با ردیف تعرفه آن کالا استعلام کنند، آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده استاندارد مکلف به پاسخگویی به آن هستند.
    وی با بیان اینکه درباره استعلام ماهیت کالاها اختلاف نظری بین گمرک و استاندارد وجود ندارد، ادامه داد: به نظر می رسد با تفاهم صورت گرفته بسیاری از کالاهایی که امکان طبقه‌بندی آن‌ها بر اساس کاربرد مقدور نبود، اجازه ترخیص یابند و رسوب آن‌ها به حداقل ممکن برسد.
    معاون فنی گمرک درباره زمان اجرای این مصوبه بیان کرد: از زمان ابلاغ این تفاهم‌نامه که قرار است به قید فوریت از طرف وزارت دارایی به هر دو سازمان ابلاغ شود، ترخیص‌ این کالاها آغاز می‌شود.
    ارونقی تاکید کرد: مقرر شد گمرک ایران به گمرکات اجرایی و  سازمان استاندارد نیز به آزمایشگاه‌های زیرمجموعه، مفاد تفاهم‌نامه  را ابلاغ کنند تا شاهد کاهش رسوب در گمرکات باشیم.
    وی با بیان اینکه پیشتر گمرک نسبت به ترخیص درصدی از این کالاها اقدام کرده بود، خاطرنشان کرد: بیشتر کالاهایی که اکنون در گمرکات به دلیل طبقه‌بندی براساس کاربرد معطل هستند، شامل کاغذ و برخی مواد پلیمری و لوله‌های نفت و گاز  می‌شوند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو