عصر خودرو

فعال بازار سرمایه مطرح کرد

دلایل افت شاخص پس از جمع بندی مذاکرات

عصر بازار: فعال بازار سرمایه گفت: عرضه گسترده سهم از سوی حقوقی‌ها، عدم واکنش مثبت بازار به روند مذاکرات و فصل مجامع دلیل عدم واکنش بورس به توافق هسته‌ای است.

دلایل افت شاخص پس از جمع بندی مذاکرات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا گیوکی فعال بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه در یکسال اخیر گفت: بازار سرمایه ایران طی حداقل یکسال گذشته روزهای پر فراز نشیبی را پشت سرگذاشته و با تلاطم‌های زیادی مواجه بوده است.

    وی در این باره ادامه داد: فعالان بازار بارها شاهد این اتفاق بوده‌اند که یک روز با کاهش شدید شاخص و افت قیمت‌ها مواجه می شوند و روز دیگر با افزایش هزار و چند واحدی، که این اتفاق بیانگر آن است که بورس نتوانسته به وضعیت باثباتی برسد.

    گیوکی با اشاره به رشد قیمت‌ها در بازار گفت: اما در حال حاضر رشدهای ممتد در هفته‌های اخیر، یکی از عواملی است که موجب اصلاح قیمت‌ها شده است؛ از سوی دیگر به دلیل کاهش بیش از اندازه قیمت سهام شرکت‌ها، سرمایه‌وگذاران به دنبال خرید سهام شرکت‌هایی متاثر از مذاکرات به خصوص شرکت‌های خودرویی، بانکی، حمل و نقل دریایی هستند که تمامی این اتفاقات منجر به ایجاد روند صعودی در بازار گردیده است به طوری که در روزهای میانی این هفته شاهد رشد 1000 واحدی شاخص تنها در یک روز معاملاتی بودیم.

    فعال بازار سرمایه در توضیح عدم واکنش مثبت بازار به اخبار مثبت توافق گفت: همچنین توافق هسته‌ای از مهمترین اتفاقات این هفته بود اما نکته مهمتر عدم واکنش بازار بر خلاف روزهای گذشته  به توافق هسته‌ای در روز توافق بود که شاید پیش خور کردن روند صعودی بورس در روزهای گذشته  که تحت تاثیر مسائل مذاکرات صورت گرفته است.

    وی در این باره افزود: همچنین عرضه گسترده سهم از سوی حقوقی‌ها دلیل عدم واکنش بورس به توافق هسته‌ای باشد. ناگفته نماند که علی رغم میل سهامداران خرد و حقیقی‌ها به خرید سهام شرکت‌ها، حقوقی‌های بازار در این روزهای حساس و تاریخی عرضه‌های خود را افزایش داده و با فروش گسترده سهم‌های خود، مانع از رشد قیمت‌ها ، جبران اندک ضررهای سهامداران و همچنین کاهش  انگیزه سهامداران حقیقی در خرید سهم شدند.

    گیوکی تصریح کرد: در هر حال خوش‌بینی‌های بوجود آمده نسبت به بهبود شرایط اقتصادی در حالی موجب روند صعودی بورس می‌شود که این روند متعادل و منطقی باشد و با توجه به اینکه اثرات این رخداد سیاسی در بلند مدت بر وضعیت واقعی اقتصاد مشخص می شود.

    فعال بازار سرمایه با بیان مولفه‌های اقتصادی اظهار داشت: در صورتی که سایر مولفه‌های اقتصادی  رشد و بهبود داشته باشند می‌توان انتظار داشت بهبود این مولفه‌ها در کنار نتایج مثبت اقتصادى توافق هسته‌اى و رفع تحریم‌ها بتوانند بر سودآوری شرکت‌ها و نیز بهتر شدن شرایط اقتصادی اثر داشته باشند.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: در واقع نمی توان گفت صرفاً در پی کسب توافق قطعی ، همه مسائل و موانع مرتفع می‌شود چرا که خروج اقتصاد و صنایع از رکود و ورود نقدینگی به بازار سرمایه به زمان نیاز دارد. و به سهامداران توصیه می شود که با دید میان مدت و بلند مدت و همچنین با تحلیل و منطق به خرید و فروش بپردازند. 

    برچسب ها