عصر خودرو

حمله به تاسیسات نفتی عربستان با اقتصاد دنیا چه می‌کند؟

عصر بازار- بانک سرمایه گذاری گلدمن ساش پیش‌بینی کرده که در صورت ادامه اخلال در تولید نفت عربستان تا ۶ هفته آینده، رشد ۵ دلاری قیمت احتمالا به ۱۴ دلار خواهد رسید.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان با اقتصاد دنیا چه می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، این بانک در ادامه آورده است: اگر کاهش تولید عربستان بیش از این زمان به طول بینجامد، بهای جهانی هر بشکه نفت می‌تواند تا 76 دلار افزایش یابد.

    عربستان سعودی تا پیش از وقوع این اخلال، روزانه 9.8 میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد که از این میزان چیزی کمتر از 7 میلیون بشکه صادر می‌شد. مقصد سهم غالب صادرات نفت عربستان کشورهای شرق آسیا بودند.

    هر چند آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که ذخایر استراتژیک جهان در سطح مناسبی قرار دارند و به راحتی توان کاهش تبعات بحران حاضر وجود دارد ولی افزایش نرخ بیمه تجارت نفت از آب‌های خاورمیانه به دلیل افزایش ریسک نظامی-سیاسی این منطقه مانع از بازگشت سریع قیمت نفت به سطح پیشین خواهد شد.

    هر چند عربستان سعودی مدعی است که ذخایر استراتژیک این کشور تا 37 روز آینده پاسخگوی افت تولید نفت این کشور خواهد بود ولی با ادامه روند صعودی ریسک نظامی-سیاسی خاورمیانه نگاه مشتریان آسیایی نفت خاورمیانه بیشتر به سمت عرضه کنندگان خارج از اوپک به ویژه آمریکا و روسیه معطوف خواهد کرد. رخدادی که در برخی موارد ضمن افزایش زمان تحویل نفت، موجب بالا رفتن هزینه حمل و نقل آن خواهد شد.

    بر این اساس، با وجود افزایش قیمت نفت و درآمد صادرکنندگان نفت، خرید نفت از آمریکا و روسیه ارجحیت بیشتری نسبت به خاورمیانه خواهد داشت.

    همچنین در شرایطی که اقتصاد جهان پس از آغاز جنگ تجاری میان آمریکا و چین با افت رشد اقتصادی مواجه شده و به جز چین سایر قدرت‌های اقتصادی جهان همچون ژاپن و آلمان نیز در آستانه ورود به دوره رکود قرار گرفته‌اند، رشد قیمت جهانی نفت ضمن بالا بردن هزینه تولید اقتصادهای صنعتی بازگشت رونق به اقتصاد جهانی را دشوارتر خواهد کرد.

    اما پیش از تورمی که طی ماه‌های آینده به دلیل رشد هزینه تولید در سبد کالاهای مصرفی خانوارها منعکس خواهد شد، رشد قیمت بنزین و گازوئیل ضمن افزایش هزینه تردد روزانه آنها قیمت نهایی کالاها را هم به دلیل افزایش نرخ حمل و نقل بالا خواهد برد، به طوری که روز دوشنبه نرخ سوخت در بازار آمریکا حدود 10 درصد و در فرانسه بیش از 3 درصد افزایش یافت.

    برچسب ها