عصر خودرو

ماموریت دلهره آور اوپک

عصر بازار- بازار نفت در کوتاه مدت دچار محدودیت عرضه شده اما به نظر می‌رسد سال آینده مازاد عرضه عظیمی در راه است که ماموریت اوپک برای متعادل کردن بازار را وظیفه دشواری می‌سازد.

ماموریت دلهره آور اوپک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این نتیجه گیری جدیدترین گزارش بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی بوده که حاوی نتیجه‌گیری‌های خوش بینانه‌ای درباره سلامت اقتصاد جهانی و همچنین هشدارهایی درباره مشکلات در پیش است.

    در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده که اختلافات تجاری و افزایش ابهامات درباره تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، با ضربه به اعتماد تجاری و مصرفی، ارزیابی مجدد زنجیره تامین، افت سرمایه‌گذاری و کاهش مستقیم تحارت، رشد اقتصاد جهانی را پایین آورده است و قیمت هر بشکه نفت برنت در سال 2019 به حدود 62 دلار می‌رسد.

    با این حال آژانس بین‌المللی انرژی همچنان پیش‌بینی خود از رشد 1.1 میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت را حفظ کرده است در حالی که با بازبینی نزولی که از سوی تحلیلگران دیگر صورت گرفته است، پیش‌بینی این آژانس بیش از حد خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اکنون انتظار دارد تقاضا برای نفت به میزان 900 هزار بشکه در روز رشد کند.

    آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده که تقاضای جهانی برای نفت خام در نیمه اول امسال 500 هزار بشکه در روز و در ژوئن کمتر از 200 هزار بشکه در روز رشد کرد. در نتیجه برای این که پیش‌بینی این آژانس از رشد تقاضا برای نفت محقق شود، تقاضا در نیمه دوم سال باید به میزان قابل توجهی رشد کند. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید قیمت نفت 20 درصد پایین‌تر از مدت مشابه سال گذشته است و میزان مصرف رشد خواهد کرد. همچنین تقاضا در نیمه دوم سال 2018 تقریبا ضعیف بود اما انتظار می‌رود در نیمه دوم امسال بالاتر باشد.

    بعلاوه آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که برآوردش بر مبنای عدم وخامت بیشتر وضعیت اقتصادی و تجاری بوده است.

    این یک فرض امیدوارانه است اما در نشانه‌ای از این که واشنگتن و پکن مایل هستند به سیکل تشدید جنگ تعرفه‌ای خاتمه دهند، چین هفته گذشته تصمیم گرفت افزایش تعرفه روی واردات برخی از کالاهای آمریکایی را به تاخیر بیاندازد و همزمان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا واکنش نشان داد و تاخیر دو هفته‌ای افزایش تعرفه روی واردات کالاهای چینی که برای اکتبر برنامه‌ریزی شده بود را اعلام کرد. آن طور که روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرده است با لابی شدید شرکتهای آمریکایی پس از این که افزایش تعرفه‌ها اعلام شد، ترامپ تمایل نشان داده است راهی را پیدا کند تا از بخشی از تعرفه‌هایی که اعلام کرده بود، عقب نشینی کند.

    در نهایت آژانس بین‌المللی انرژی کمبود عرضه 800 هزار بشکه در روز نفت در نیمه دوم سال 2019 را به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس، تقاضای بالاتر و رشد آهسته‌تر نفت شیل آمریکا پیش‌بینی کرده است. با این حال هشدار داده که این وضعیت موقتی است و اگرچه رشد نفت شیل آمریکا آهسته شده اما همچنان انتظار می‌رود امسال 1.25 میلیون بشکه در روز به تولید اضافه کند. همچنین رشد بیشتر تولید در نروژ و برزیل در راه است.

    بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، به زودی اوپک پلاس یک بار دیگر شاهد افزایش تولید غیراوپک خواهد بود که باعث می‌شود بازار دچار مازاد عرضه شود و چالش مدیریت بازار همچنان وظیفه دشواری برای این گروه در سال 2020 خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود عرضه نفت غیراوپک امسال 1.9 میلیون بشکه در روز و سال آینده 2.3 میلیون بشکه در روز رشد کند در حالی که رشد تقاضا امسال 1.1 میلیون بشکه در روز و سال آینده 1.3 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است.

    این انتظار که روند رشد عرضه نفت از تقاضا فراتر خواهد رفت، فشار روی اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید شدیدتر می‌شود.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، اوپک در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که هفته گذشته در ابوظبی برگزار شد، موافقت کرد میزان پایبندی به توافق کاهش تولید را افزایش دهد اما از دادن وعده کاهش بیشتر تولید خودداری کرد. هدف از این توافق، تلاش برای واداشتن عراق و نیجریه برای کاهش سطح تولیدشان است که بالاتر از سهمیه تعیین شده بوده است. عراق اعلام کرد تولیدش را تا اکتبر به میزان 175 هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد و نیجریه موافقت کرد تولیدش را 57 هزار بشکه در روز کاهش دهد. در اوت سه کشور مشارکت کننده در پیمان نفتی شامل عراق، نیجریه و روسیه 600 هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه مقرر، نفت تولید کرده بودند.

    برچسب ها