عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:‌

برای ورود سرمایه‌گذار خارجی به بورس عجله نکنیم

عصر بازار: به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، بورس اوراق بهادار برای پذیرش سرمایه گذار خارجی، ‌نیاز به تغیییرات ساختاری و پیوستن به فدراسیون بورس‌های جهانی دارد.

برای ورود سرمایه‌گذار خارجی به بورس عجله نکنیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در روزهای انتظار بازار سرمایه برای نیل به توافق جامع هسته‌ای و برداشته ‌شدن تحریم‌ها، یکی از مباحثی که به این انتظار رنگ امیدواری می‌داد، بحث ورود سرمایه‌گذار خارجی به این بازار بود که به عنوان یک عامل تقویتی برای صنایع بورسی داخلی و بزرگ کردن حجم بازار سرمایه با ورود نقدینگی‌های جدید تلقی می‌شد.

    در روزهای گذشته رسانه های خارجی زیادی، از جمله رویترز به این موضوع پرداخته‌اند و بورس اوراق بهادار 400 میلیارد دلاری ایران را آشیانه خوبی برای فرود سرمایه های خارجی عنوان کرده‌اند. اما یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بورس ایران از حاظ زیرساختار،‌ هنوز آمادگی پذیرش سرمایه‌های خارجی را ندارد.

    شاهین شایان آرانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون برای انتظار ورود سرمایه گذار خارجی به بورس ایران خیلی زود است. ابتدا باید بستر نظام بانکی امادگی داشته باشد که سرمایه خارجی را وارد بورس کند و به راحتی اقدام به خرید سهام کند.

    شایان آرانی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سازمان بورس اجازه نمی‌دهد به این زودی اشخاص خارجی وارد بورس شوند و سهام بخرند.زیرا این کار هنوز از لحاظ عملیاتی و اجرایی، قالب کنترل شده و تعریف شده وجود ندارد.

    او افزود: البته این معنی متبادر نمی شود که اصلا سرمایه گذار خارجی نتواند وارد بورس ایران شود. بلکه امکان ورود سرمایه گذاران به طور پراکنده و در قالب ورود از طریق شرکت های ایرانی وجود دارد. اما این کار بسیار پیچیده است،‌ زیرا سرمایه‌گذار مجبور است پول خود را از طریق صرافی‌ها وارد کند، در ایران دوباره تبدیل به ارز رایج کند و این کار به علت زمان بر بودن اجازه ورود سرمایه های کلان را به کشور نمی‌دهد.


    به گفته این کارشناس بازار سرمایه،‌ بورس اوراق بهادار نمی‌تواند با متدهای فعلی، از طریق ورود سرمایه گذار خارجی زنده شود. بلکه نیاز به تغییر ساختارهای اساسی در حوزه نظام بانکی، قوانین و مقررات و تیم میدیریت بورس در اسرع وقت دارد.

    شایان آرانی خاطرنشان کرد: البته در ابتدای این کار، بورس اوراق بهادار تهران باید مجددا به فدراسیون بورس‌های جهانی بپیوندد. پیش از این به علت دولتی بودن ساختار مدیریتی و نظارتی بورس اوراق بهادار،‌ از این فدراسیون خارج شدیم، اما دوباره باید سعی کنیم به این فدراسیون بپیوندیم.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اولویت سرمایه گذاران برای ورود به صنایع مختلف بورسی تصریح کرد: در صورت حل شدن این مشکلات و آماده شدن بستر برای ورود منابع خارجی به بورس، صنایع مختلف تفاوت زیادی از نظر جذب سرمایه ندارند و تمام صنایع پتانسیل کافی برای پذیرش سرمایه دارند.

    برچسب ها