عصر خودرو

پرس‌تی‌وی:

فرانسه نتوانست ⁧آمریکا را برای دادن اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری به ایران متقاعد کند

عصر بازار- پس از مذاکرات فشرده ای که بین طرفین ایرانی و فرانسوی طی روزهای اخیر به منظور حفظ برجام از طریق تعیین راهکاری جدید انجام شد، فرانسه می بایست آمریکایی ها⁩ را برای پذیرش این راهکار متقاعد می کرد که از قرار معلوم آنها نتوانسته اند آمریکا را برای دادن اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری به ⁧ایران⁩ متقاعد کنند. ⁧

فرانسه نتوانست ⁧آمریکا را برای دادن اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری به ایران متقاعد کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تابناک، پرس تی وی در توئیتر خود با درج یک خبر فوری ⁩نوشت: «فرانسه ⁩اعلام کرده که نتوانسته آمریکا⁩ را برای دادن اعتبار 15 میلیارد دلاری به ⁧ایران ⁩متقاعد کند.»

    این در حالی است که «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز در جلسه هیات دولت گفته است: «بعید میدانم امروز و فردا با اروپا به نتیجه برسیم. گام سوم ایران را که باطن فوق العاده مهمی دارد وشتاب ویژه ای به فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی خواهد داد، اعلام خواهیم کرد. فرصت 2ماهه دیگری برای بازگشت به تعهدات،مذاکره وتوافق پیش روی اروپاست.»

    پیشتر، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه درباره محتوای مذاکرات با طرف ایرانی گفت که مذاکرات جاری با ایران درباره ایجاد یک خط اعتباری، که با درآمد‌های نفتی ایران تضمین می‌شود، است و همچنان ادامه دارد. وی همچنین تاکید کرد که در نهایت این خط اعتباری منوط به اعطای معافیت از سوی آمریکا است.

    لودریان اضافه کرد: این خط اعتباری، در ازای بازگشت به برجام، امنیت در خلیج فارس و شروع مذاکراتی درباره امنیت منطقه‌ای بعد از سال 2025 یعنی سال پایان برخی بند‌های برجام است. وی بار دیگر تاکید کرد: همه این‌ها با فرض این است که دونالد ترامپ معافیت‌های تحریمی صادر کند.

    بر همین اساس، «برونو لو میر» وزیر دارایی فرانسه روز سه شنبه یعنی دیروز راهی واشنگتن شد تا در مورد این ساز و کار با واشنگتن رایزنی کند. همانطور که یکی از دیپلمات ها گفته بودکه «ممکن است آمریکا امروز موضع خود در قبال پیشنهاد فرانسه را اعلام کند.» بنابر آنچه پرس تی وی نوشته، «آمریکایی ها مخالفت خود را با ایجاد خط اعتبار 15 میلیارد دلاری برای ایران و فروش روزانه 700 هزار بشکه نفت و دسترسی آزاد کشورمان به پول این میزان فروش نفت، اعلام کرده است.» در صورت مخالفت آمریکا با ایده فرانسوی ها، احتمالا مذاکرات اخیر به شدت تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

    هرچند مقام‌های آمریکایی رفع تحریم‌های ایران را رد کرده‌اند، اما در جریان نشست سران گروه 7 در «بیاریتز» فرانسه، به نظر می‌رسیده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با این ایده (فرانسه) مخالف نیست. همانطور که ترامپ هم اعلام کرد: خطاب به مکرون گفته درباره این موضوع پیش برود.

    معاون سیاسی وزیر خارجه که همراه هیئتی برای مذاکره درباره طرح «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه به پاریس سفر کرده بود در بازگشت به ایران، پیشنهاد گشایش یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران را تائید کرد.

    «عباس عراقچی» امروز چهار‌شنبه گفته که بر اساس مذاکرات تلفنی «حسن روحانی» رئیس جمهور و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه و گفت‌وگوهایی که اخیرا و به صورت دوجانبه انجام شد، کشورهای اروپایی یا باید از ایران نفت بخرند یا معادل بهای فروش نفت یک خط اعتباری در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند.

    عراقچی در خصوص این موضوع اعلام کرده است: «از نظر جمهوری اسلامی صورت مسئله کاملا روشن است. اینکه اروپایی‌ها نفت ایران را می‌خرند، یا پیش خرید می‌کنند، یا خط اعتباری می‌دهند، خودشان می‌دانند و آمریکا. از نظر ما بازگشت به اجرای کامل برجام منوط به دریافت 15 میلیارد دلار برای یک دوره چهار ماهه است و در غیر این صورت روند کاهش تعهدات ایران ادامه خواهد یافت.»

    برچسب ها