عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان:

بازار پایه نیازمند محدودیت‌های بیشتری است

عصر بازار- علیرضا کدیور: «فلسفه بازار پایه کسب بازده نیست، بلکه ایجاد بازاری برای افزایش نقدشوندگی بازار است؛ قطعا بازار ‌پایه باید با محدودیت‌های بیشتری مواجه شود و از ورود سرمایه‌گذاران ناشی به این بازار جلوگیری کند»

بازار پایه نیازمند محدودیت‌های بیشتری است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان در خصوص محدودیت‌های ایجاد شده در بازار پایه اظهار کرد: در مقطعی از زمان، محدودیت قیمت سهام در فرابورس از محدودیت‌های بورسی بیشتر بود؛ این موضوع در حالی است که شرکت‌های پذیرش شده‌ در فرابورس، اغلب نسبت به شرکت‌های بورسی به لحاظ ساختار مالی، ساختار حاکمیت شرکتی و سایر مسایل ضعیفتر هستند.

    کدیور اضافه کرد: شرکت‌های دارای وضعیت مناسب که بورسی بودند، محدودتر بوده و شرکت‌های فرابورسی که قاعدتا شرایط ضعیفتری داشته‌اند از آزادی کمتری برخوردار بودند و از دید سفته بازانه، رغبت سفته‌بازان به خرید سهام فرابورسی‌ها بیشتر از بورسی‌ها بود.

    وی در ادامه گفت: در مقطع زمانی دیگر، دامنه نوسان بورس به پنج درصد رسید و فرابورس هم در بازارهای عادی خود دامنه نوسان پنج درصد و محدوده نوسان بازار پایه به 10 درصد رسید. در این اوضاع  به طریق اولی با شرایط نامناسبی رو به رو شدیم، زیرا شرکت‌های بازار پایه، قطعا دارای ساختار مالی ضعیفتر داشته و با مشکلاتی مانند زیان انباشته، گزارشگری مالی ضعیف و ... مواجه هستند.

    کدیور تاکید کرد: این موضوع سبب شد تا پیرو هجوم نقدینگی به بازار سرمایه در سال 98، عملا همه سرمایه‌گذاران به سمت خرید در بازار پایه هجوم ببرند.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر من در مجموع نباید در بورس و فرابورس محدودیت نوسان داشته باشیم یا حداقل دامنه نوسان بزرگتری داشته باشیم، به طوریکه اصلا شاهد صف خرید و فروش در بازار نباشیم یا در صورت وجود این صف‌ها، مکانیزم‌هایی داشته باشیم که این صف‌های خرید و فروش را به طور لحظه ای از بین ببرند(این خصوصیت در بازارهای دنیا وجود دارد).

    وی تصریح کرد: اما اگر قرار است که در بازار عادی بورس و فرابورس محدودیت نوسان داشته باشیم، قطعا بازار پایه فرابورس باید با محدودیت بسیار بیشتری مواجه باشد.

    علیرضا کدیور: اما اگر قرار است که در بازار عادی بورس و فرابورس محدودیت نوسان داشته باشیم، قطعا بازار پایه فرابورس باید با محدودیت بسیار بیشتری مواجه باشد

    این کارشناس بازار سرمایه با لازم دانستن محدودیت‌های در نظر گرفته شده در بازار پایه فرابورس گفت: دستورالعمل جدید کاملا منطقی است و همانطور که گفتم، حتی باید این محدودیت‌ها بیشتر هم بشود.

    کدیور با بیان اینکه، بهتر بود این دستورالعمل در همان موعد قبلی و همان روش اجرایی می‌شد، افزود: در شرایط فعلی، شاهد هجوم نقدینگی سنگین از سمت سرمایه‌گذارانی هستیم که هیچ اطلاعی از این بازار ندارند.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان در پایان به سهامداران توصیه کرد: بهتر است سرمایه‌گذاران یا از مجاری دارای صلاحیت در زمینه مدیریت دارایی یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند و به طور شخصی دراین بازار فعالیت نکنند.

    برچسب ها