عصر خودرو

در تشریح کارنامه بزرگترین پروژه تامین مالی تاریخ بورس عنوان شد؛

شرکتها شناخت کافی از شیوه‌های تامین مالی در بورس ندارند

عصر بازار: مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه با اشاره به این که شرکتها شناخت کافی در خصوص شیوه های تامین مالی از طریق ابزارهای بدهی بازار سرمایه ندارند گفت: توجه به این موضوعات موجب ترغیب شرکت ها و پروژه ها به بورس و تامین مالی از این طریق می شود.

شرکتها شناخت کافی از شیوه‌های تامین مالی در بورس ندارند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، هفته گذشته 450 میلیارد تومان از اوراق (صکوک ) اجاره مخابرات در بازار سوم فرابورس در حالی منتشر شد که بیش از 88 درصد از این اوراق از سوی صندوق های سرمایه گذاری و حدود یک درصد آن از سوی سایر فعالان بازار خریداری شد و شرکت تامین سرمایه نوین نیز به عنوان متعهد پذیره نویسی و بازار گردان، بقیه این اوراق را از بازار جمع آوری کرد که با توجه به رویه های قانونی به نظر می رسد از هفته جاری، معاملات ثانویه اوراق اجاره مخابرات در فرابورس قابل انجام باشد.
    در این راستا مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین صبح امروز در جمع خبرنگاران مشارکت بازار در خرید صکوک اجاره مخابرات را مناسب و مثبت ارزیابی کرد و در خصوص اقبال بازار نسبت به اوراق با درآمد ثابت گفت: با توجه به برنامه های اقتصادی دولت که اکنون با توافق هسته ای صورت گرفته در دستور کار جدی قرار خواهد گرفت، کاهش تدریجی و مرحله ای نرخ سود بانکی قطعی خواهد بود؛ و بر این اساس برآورد ما این است که اوراق با نرخ 21 درصد در بازه زمانی 3 تا 4 ماه آینده به شدت مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت.
    ولی نادی قمی در خصوص لزوم انتشار انواع اوراق بدهی(صکوک) در بازار سرمایه نیز اذعان داشت: امتیاز بازار سرمایه در بسیاری از کشورها از جمله ایران در تامین مالی های بزرگ(در مقیاس بالا) با نرخ مناسب است، بنابراین به صورت تئوریک و منطقی به شرکت های بزرگ توصیه می شود که برای تامین مالی پروژه های سرمایه ای خود و نیز تامین مالی سرمایه در گردش مورد نیازشان، از ساز و کار بازار سرمایه استفاده کنند.
    وی با اشاره به نوپا بودن بازار سرمایه ایران از حیث انتشار انواع اوراق بدهی تاکید کرد: در این مدت کوتاه چند مورد تامین مالی در مقیاس بالا در بازار سرمایه صورت گرفته که در حال حاضر بزرگترین آن مربوط به انتشار صکوک(اوراق) اجاره مخابرات است که مبلغ آن ٤٥۰۰ میلیارد ریال بوده و تامین سرمایه نوین نقش عرضه کننده، متعهد پذیره نویس و بازارگردان این اوراق را به عهده داشته است.
    به گفته نادی قمی، این رکورد همیشگی نخواهد بود و تامین سرمایه نوین و یا سایر همکاران در آینده نزدیک اقدام به انتشار اوراق بدهی با ارقام بالاتر خواهند کرد.
    وی در خصوص عوامل موثر بر ترغیب شرکت ها برای تامین مالی از طریق بازارسرمایه نیز تصریح کرد: تامین مالی از طریق بورس یک تامین مالی عمومی است که به همین جهت، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر دغدغه های درست و بجایی در خصوص حفظ منافع سرمایه گذاران خرد و کلان دارد.
    مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین ادامه داد: این دغدغه ها موجب سخت گیری و طولانی شدن فرایند تامین مالی شرکت ها و گاهی عدم رضایت آنها می شود.
    وی اضافه کرد: از طرف دیگر شرکت ها شناخت کافی در خصوص شیوه های تامین مالی از طریق ابزارهای بدهی بازار سرمایه را ندارند که توجه به این موضوعات است که موجب ترغیب شرکت ها و پروژه ها به بازار سرمایه و تامین مالی از این طریق می شود.
    نادی قمی در بیان تنوع ابزارها و نهادهای مالی برای تامین مالی شرکت ها و پروژه ها در بورس، از اوراق مشارکت، صکوک اجاره، صکوک مرابحه و سلف موازی به عنوان ابزارهای بدهی اجرا شده در بازار سرمایه نام برد که نخستین صکوک اجاره و مرابحه کشور توسط تامین سرمایه نوین اجرایی شده است.
    وی ادامه داد: این اورق بعد از گذشت ٤ سال و ٢ سال، در اسفند ماه سال گذشته سررسید شده اند و بانیان این اوراق  شرکت های تامین مالی شونده در سررسید مقرر نسبت به پرداخت اصل و فرع اقدام کرده اند.
    نادی قمی در خصوص ریسک نکول یا عدم پرداخت اصل و فرع اوراق بدهی در سررسید معین صکوک(اوراق) بدهی منتشر شده در بازار سرمایه اذعان داشت: با توجه به حضور نداشتن موسسات اعتبارسنجی در بازار سرمایه، بیشتر اوراق بدهی منتشر شده از یک ضامن بانکی برخور دارند. وی با بیان این که البته تمهیداتی برای انتشار اوراق بدهی بدون ضامن و ضامن بانکی اندیشیده شده است گفت: با توجه به اینکه بیشتر شرکت هایی که اقدام به انتشار اوراق بدهی می کنند، جز شرکتهای خوب بورسی یا فرابورسی هستند و از سوی دیگر تامین مالی از طریق بازار سرمایه جنبه عمومی دارد، بنابراین هر گونه نکول برای حسن شهرت شرکتها خوب نیست و تصویر بدی از آن ها ایجاد می کند و بر این اساس ریسک نکول این اوراق در سطح پایینی ارزیابی می شود.
    مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین در خصوص برخورداری تامین سرمایه ها از کفایت سرمایه لازم برای انتشار اوراق بدهی تصریح کرد: حداقل سرمایه شرکت های تامین سرمایه، 2 هزار میلیارد ریال است؛ البته بسیاری از تامین سرمایه ها درصدد افزایش سرمایه خود هستند و در این راستا تامین سرمایه نوین در مجمع گذشته خود افزایش سرمایه تا 4 هزار میلیارد ریال را مورد تصویب قرار داد که در مرحله اول سرمایه آن به 3 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
    نادی قمی ادامه داد: با توجه به دستورالعمل کفایت سرمایه مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، تامین سرمایه ها ظرفیت لازم برای توسعه بازار بدهی و انتشار انواع ابزارهای بدهی را دارند؛ البته بسته به برنامه سازمان بورس و اسناد بالا دستی برای توسعه بازار بدهی و تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه، امکان افزایش حداقل سرمایه برای تامین سرمایه ها وجود دارد.
    وی در خصوص تاثیر رونق بازار سهام در کاهش رغبت به خرید اوراق بدهی عنوان کرد: به هر حال رونق بازار سهام می تواند منابع پارک شده در اوراق با درآمد ثابت و صندوق های سرمایه گذاری با درآمدثابت را به حرکت درآورد؛ اما این حرکت منابع با اهمیت پیش بینی نمی شود.
    به گفته نادی قمی نهادهای مالی موجود در بازار سرمایه به اندازه کافی خلاق هستند و برای این موضوع ابزارهایی جهت ماندگاری منابع و جذب منابع جدید دارند؛ به علاوه این که سلایق ریسک و بازده بسیاری از سرمایه گذاران منطبق با ویژگی های اوراق با درآمد ثابت است.
    وی در پایان در خصوص اقدامات و تدابیر لازم برای رونق بازار سرمایه نیز گفت: رونق بازار سرمایه مستلزم رونق بازار اولیه است و رونق بازار اولیه مستلزم توسعه صندوق های سرمایه گذاری با سرمایه خصوصی است و ماهیت این صندوق ها به نحویست که مستلزم عرضه خصوصی است و این نکته درحالیست که قانون بازار سرمایه ایران امکان عرضه خصوصی و همزمان بهره مندی از مزیت های مالیاتی را فراهم نمی کند.

    برچسب ها