عصر خودرو

دلار، طلا، مسکن و بورس؛ این هفته را چطور گذراندند؟

بازارها روی خط ثبات و آرامش

عصر بازار- بازارها هفته آرامی را گذراندند، قیمت دلار در آخرین روز معاملات نسبت به شروع هفته، ۱۵۰ تومان کاهش داشت، بازار طلا ابتدای هفته را با اندکی افزایش آغاز، اما در ۲ روز پایانی معاملات روند کاهشی پیدا کرد.

بازارها روی خط ثبات و آرامش
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، براساس این بررسی، انتظارات کاهشی در بازار مسکن نیز باعث تداوم رکود در این بازار شد و از سوی دیگر بازار سهام هم به رشد آرام و پیوسته خود ادامه داد.

    محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون تخصصی بازار طلا و جواهر اتاق اصناف درباره روند بازار سکه و طلا طی یک هفته گذشته  گفت:«این هفته در بازار اتفاق جدیدی افتاد. قیمت جهانی طلا به شدت با افزایش روبرو بود. اونس طلا به قیمتی رسید که در 6 سال گذشته بی سابقه بود که از سال

    2013 به بعد چنین رقمی نبود، همین عامل باعث افزایش قیمت سکه و طلا و افزایش قیمت شد.»

    بر اساس گزارش رویترز، در روز سه‌شنبه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 12.62 دلار افزایش با قیمت یکهزار و 523.78  دلار فروخته شد که بالاترین رقم از آوریل 2013 به شمار می‌رود.

    کشتی‌آرای درباره علت این افزایش بی‌سابقه قیمت طلا اظهار داشت:« یکی از علل اصلی، کاهش قیمت نفت بود. کاهش قیمت نفت باعث کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی و همین موضوع باعث کاهش رشد سرمایه گذاری در بازارهای مالی شد. به همین خاطر سرمایه‌گذاران به سمت بازار طلا

    آمدند و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بازار به شدت افزایش پیدا کرد.»

    به گفته این کارشناس اقتصادی، در بازار ایران عامل اثرگذار ثبات قیمت دلار به افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی غلبه داشت. کشتی‌آرای چنین توضیح داد:«هفته گذشته با توجه به ثبات قیمت ارز، میزان افزایش قیمت جهانی تاثیر زیادی در بازار ایران نداشت. در مجموع در اوایل هفته، قیمت طلا

    افزایشی بود، اما روز چهارشنبه با کاهش قیمت روبرو شدیم.»

    روز چهارشنبه طلای 18 عیار با چهار هزار و 200 تومان کاهش به 412 هزار و 300 تومان رسید.

    قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید، روز سه‌شنبه ( 22 مرداد ) با بهای چهار میلیون و 230 هزار تومان معامله شد که نسبت به ابتدای هفته، 80 هزار تومان رشد داشت، اما در آخرین روز کاری هفته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و به بهای چهار میلیون و 190 هزار تومان فروخته شد.

    رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر وضعیت بازارها در هفته آینده را نیز چنین پیش‌بینی می‌کند:«فکر می‌کنم که در بازار جهانی، افزایش قیمت‌ها تعدیل شود.»

    کشتی‌آرای افزود:« پیش‌بینی می‌ شود با توجه به ثبات قیمت ارز و نزدیک شدن به ماه محرم، قیمت‌ها در بازار تعدیل شود.»

    ثبات دلار روی کانال 11 هزار و 700 تومانی

    قیمت دلار طی هفته گذشته بیش از 100 تومان کاهش یافت. دلار ابتدای هفته را با قیمت 11 هزار و 850 تومانی شروع کرد، در روز سه‌شنبه به 11 هزار و 700 تومان رسید و روز چهارشنبه نیز در همین محدوده باقی ماند.

    روز پنجشنبه  نیز دلار با همین قیمت 11 هزار و 700 تومان فروخته شد، اما به بهای 11 هزار و 600 تومان خریداری می‌شد.

    بر اساس صحبت‌های کارشناسان، کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز، نزدیک شدن به زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارز و کاهش تنش‌ های سیاست خارجی از مهمترین دلایل افت قیمت دلار در روزهای گذشته محسوب می شود.

    انتظارات کاهشی و بازار مسکن

    طی چندهفته گذشته وضعیت بازار مسکن با انتظارات کاهشی روبرو بود، این انتظارات باعث شد که هم خریداران در مسیر کاهش تقاضا رفتار کنند و مالکان و سازندگان هم قیمت‌ها را بر اساس همین انتظارات تنظیم کنند.

    بنابراین، بر اثر کاهش تقاضا و عمیق شدن رکود در بازار، قیمت‌ها برای خرید و اجاره اندکی کاهش یافته‌ است. بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد که سازندگان هم در قیمت واحدهای نوساز برای عرضه در ماه‌های آینده تجدید نظر کنند. بر اساس صحبت‌های برخی از فعالان ساختمانی، در حال

    حاضر در مناطقی از شهر تهران شامل مرکزی و نیمه شمالی، برای واحدهای در حال ساخت و قابل عرضه در ماه‌های آتی، بین 10 تا 13 درصد کاهشی در برآورد قیمت فروش آتی خواهند داشت.

    بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که هفته گذشته قیمت هر متر مربع خانه نوساز در جنوب شرق تهران در محله افسریه، 12 میلیون و 400 هزار تومان بود، بریانک نیز قیمت یک واحد 70 متری نوساز، 630 میلیون تومان ارزش داشت.

    رشد 4 هزار واحدی شاخص بورس

    شاخص بورس در آخرین روز کاری این هفته، چهار هزار و 294 واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم 261 هزار و 391 واحد رسید.

    براساس معاملات روز چهارشنبه، بیش از سه میلیارد و 377 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 11 هزار و 101 میلیارد ریال در 345 هزار نوبت داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و 107 واحد افزایش به 68 هزار و 272 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با 742 واحد رشد به 45 هزار و 757 واحد رسیدند.

    شاخص آزاد شناور نیز پنج هزار و 28 واحد افزایش به رقم 296 هزار و 411 واحد رسید، شاخص بازار اول سه هزار و 838 واحد و شاخص بازار دوم پنج هزار و 539 واحد افزایش داشتند.

    برچسب ها