عصر خودرو

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران خبر داد؛

ضریب بازیافت ۵ درصدی در بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران

عصر بازار- مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: بر اساس MDP‌های ارائه شده به شرکت ملی نفت ایران که مبنای توسعه میدان‌های آزادگان جنوبی و شمالی قرار گرفت، ضریب بازیافت اولیه آزادگان جنوبی در لایه سروک ۵.۱ درصد است.

ضریب بازیافت ۵ درصدی در بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، کریم زبیدی درباره میدان‌هایی که به واسطه ضریب بازیافت‌های ناچیز، برداشت از آن‌ها (با وجود ظرفیت‌های قابل‌توجه) اندک است، به میدان آزادگان اشاره کرد و افزود: این ضریب بازیافت اولیه اندک در میدان آزادگان (شمالی و جنوبی) که (بر مبنای 3 P) بیش از 45 میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا دارد، کمتر از نصف ضرایب بازیافت اولیه رایج در سایر میدان‌های مشابه شرکت ملی نفت ایران است.

    به گفته وی، ضریب بازیافت اولیه و ثانویه لایه سروک در محدوده اهواز، به ترتیب 10 درصد و 2.5 درصد است که این رقم برای میدان‌های بنگستانی حوزه آغاجاری و گچساران به حدود 2 برابر این اعداد و ارقام افزایش می‌یابد.

    زبیدی گفت: به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان، در سال‌های گذشته امکان ادامه توسعه میدان آزادگان به‌طور کامل میسر نشده و توسعه محدود این میدان در دست اقدام است.

    نقش یک درصد افزایش ضریب بازیافت در درآمد‌های ارزی کشور

    مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به متوسط ضریب بازیافت نفت خام که 24 درصد است، اظهار کرد: با افزایش یک درصدی این ضریب، ذخایر نفت خام قابل استحصال کشور بیش از 7 میلیارد بشکه افزایش می‌یابد، یعنی معادل تولید پنج سال نفت خام به میزان روزانه 4 میلیون بشکه و حدود 350 میلیارد دلار درآمدزایی.

    زبیدی متوسط ضریب بازیافت هیدروکربور مایع را نیز حدود 28 درصد عنوان کرد و گفت: به این ترتیب با افزودن یک درصد به این ضریب، حدود 8 میلیارد و 780 میلیون بشکه به ذخایر قابل برداشت هیدروکربور مایع کشور افزوده می‌شود که به‌مثابه ایجاد 450 میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور است و با فرض هزینه‌کرد 50 درصد از این درآمد برای سرمایه‌گذاری، می‌توان از افزایش یک درصدی ضریب بازیافت هیدروکربور مایع بالغ بر 225 میلیارد دلار درآمد عاید کشور کرد.

    این مقام مسئول با اشاره به متوسط ضریب بازیافت جهانی نفت که حدود 35 درصد است، افزود: ضریب بازیافت ما حدود 7 تا 10 درصد با این رقم فاصله دارد و اگر بتوانیم با روش‌های مختلف (EOR,IOR) به متوسط جهانی برسیم، بدون شک ثروت زیادی عاید کشور می‌شود.

    به گفته وی، افزایش نرخ ضریب بازیافت، افزون بر الزام به استفاده از فناوری، به مکانیزم‌های حاکم بر مخزن و خواص سنگ و سیال مخزن نیز ارتباط دارد، این در حالی است که برخی مخازن نفت و گاز ایران پیچیدگی‌های خاصی دارند و به فناوری‌های ویژه‌ای نیازمندند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو