عصر خودرو

بی توجهی به ۳ گام اساسی در جلوگیری از قاچاق کالاهای سلامت‌محور

عصر بازار- سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به عدم بهره برداری کامل از تی تک با گذشت ۶ سال، گفت: در طی این سال‌ها بسیاری از گام‌های در نظر گرفته شده برای این سامانه هنوز عملیاتی نشده است.

بی توجهی به ۳ گام اساسی در جلوگیری از قاچاق کالاهای سلامت‌محور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر نقش سامانه‌های شفافیت‌زا برای رصد و نظارت بر فرآیند تامین و توزیع کالا، اظهار داشت: «سامانه تی‌تک» به عنوان یکی از سامانه‌های مورد نیاز برای مبارزه با قاچاق کالا در گروه کالایی محصولات سلامت‌محور پیش بینی شده که متصدی اصلی آن سازمان غذا و دارو بوده و مورد تایید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

    وی افزود: در مراحل طراحی و تحلیل فرآیند سامانه تی‌تک میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان غذا و دارو توافق نظر وجود دارد اما درباره نحوه عملکرد و شیوه استقرار این سامانه برخلاف توافقات صورت گرفته، عمل شده است تا جایی که در برخی موارد حرکت رو به جلویی دیده نمی‌شود و حتی این سامانه از لحاظ کارکردی عقبگرد نیز داشته است.

    مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به گذشت حدود 6 سال از فعالیت سامانه TTAC در حوزه گروه کالایی محصولات سلامت‌محور اظهارداشت: در طی این سال‌ها بسیاری از گام‌های در نظر گرفته شده برای این سامانه هنوز عملیاتی نشده است.

    وی با برشمردن اقدامات انجام نشده برای تکمیل سامانه تی‌تک، گفت: «عدم اطلاع‌رسانی به مردم برای نحوه استعلام از این سامانه»، «عدم شناسنامه‌دار شدن محصولات سلامت‌محور تولید داخل» و «عدم هماهنگی‌ لازم برای فعالیت این سامانه در مناطق‌آزاد» از جمله این موارد است.

    دهقانی‌نیا با انتقاد از تغییرات مکرر مدیریتی در سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: طی شش سال گذشته نرخ تغییرات مدیریتی در سطوح میانی و ارشد سازمان غذا و دارو به اندازه‌ای بوده که هماهنگی‌ها و پیگیری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از این سازمان را با مشکلاتی مواجه کرده و در برخی موارد در عمل پیگیری امور را برای بهره‌برداری کامل از این سامانه غیرممکن کرده است.

    مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد و مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نرخ بالای تغییرات مدیریتی موجب شده که بارها تمامی فرآیندهای هماهنگی‌ و توجیهی که برای پیشبرد کارها برای مدیر قبلی صورت گرفته بود، مجددا انجام گیرد که علاوه بر اینکه زمان را از دست دادیم، بهره‌برداری کامل از سامانه تی‌تک را نیز به تعویق انداخته است.

    برچسب ها