عصر خودرو

تغییر اهداف سرمایه گذاری اپل و فاکس‌کان؛ این بار صندوق های جسورانه

عصر بازار- گروه تجاری سافت بانک با همکاری اپل، مایکروسافت، فاکس‌کان و چندین مؤسسه مالی از پروژه صندوق سرمایه گذاری ویژن فاند ۲ رونمایی کرد.

تغییر اهداف سرمایه گذاری اپل و فاکس‌کان؛ این بار صندوق های جسورانه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، تمرکز اصلی در این پروژه، توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی برای شرکت های استارتاپی به منظور تولید محصولات مناسب برای میلیون ها مشتری در سراسر دنیا است.

    صندوق ویژن فاند 2 قرار است بر سرمایه‌گذاری در استارتاپ های هوش مصنوعی متمرکز شود. در واقع میزان فرآینده داده های جمع آوری شده جهانی توسط سنسورها و دوربین‌ها و ماشین‌های دیگر فرصتی را برای هوش مصنوعی در این عرصه ایجاد کرده است. چیزی که به گفته ماسایوشی سان، مدیرعامل گروه سافت بانک، به شرکتها اجازه پیش‌بینی در خصوص عملکرد آتی افراد را می دهد .

    گروه تجاری سافت بانک در کنفرانس خبری جدید خود، از سرمایه گذاری 38 میلیارد دلاری خود در پروژه ویژن فاند 2 پرده برداشت. پیش بینی می شود با احتساب سرمایه گذاری شرکت های همکار، مجموع سرمایه در مرحله اول به 108 میلیارد دلار برسد.

    اپل، مایکروسافت، فاکس‌کان، بانک استاندارد چارترد و حداقل 12 سرمایه گذار دیگر برای امضای یادداشت تفاهم نامه اعلام آمادگی کرده اند.

    در لیست سرمایه گذاران علاوه بر چندین بانک ژاپنی، نام بانک ملی قزاقستان نیز به چشم می خورد.

    هنوز از مبلغ دقیق سرمایه گذاری توسط این شرکت ها اطلاعاتی در دست نیست. این همکاری مشترک سبب جذب سرمایه مورد نیاز برای دور اول سرمایه گذاری خواهد شد. در ماه های آتی شرکت های فینتک نیز به این پروژه ملحق خواهند شد.

    پروژه ویژن فاند، نخستین بار در سال 2016 فعالیت خود را آغاز کرد. این پروژه 100 میلیارد دلاری توانست نظر 71 سرمایه گذار مختلف را به خود جذب کند. یکی از این شرکت های سرمایه گذار، اپل بود که از این پروژه استقبال بی نظیری کرد و در ادامه، در سال 2017 میلادی، سافت بانک از طریق اپل، یک میلیارد دلار برای این پروژه تامین مالی کرد.

    سافت بانک اعلام کرده است که تا پایان ماه مارچ ویژن فاند حدود 64 میلیارد دلار در 71 یک شرکت سرمایه‌گذاری کرده است که تاکنون دو شرکت از آن مجموعه وارد بورس شده‌اند.

    از ماه مارچ تاکنون هم این شرکت 5 میلیون دلار دیگر سرمایه‌گذاری جدید داشته است. با توجه به اینکه ویژن فاند پرداخت 7 درصد سود سالانه را به برخی از سرمایه‌گذاران تضمین کرده است، به نظر می‌رسد که این صندوق بخش عمده پول را در صندوق اول هزینه کرده است.

    عمده تمرکز پروژه ویژن فاند 1 بر سرویس های اشتراک سفر مثل اوبر و نمونه چینی این سرویس یعنی Didi Chuxing بود. طبق گزارشات منتشر شده از سال گذشته، این مؤسسه ژاپنی توانست 62 درصد از سرمایه گذاری های پروژه ویژن فاند 1 را به شرکت های وام دهنده بازپس دهد.

    پروژه ویژن فاند حاصل تفکرات «ماسایوشی سان»، مدیرعامل سافت بانک و رییس هیئت مدیره اپراتور آمریکایی اسپرینت است.

    وقتی صندوق اول این شرکت به 98.6 میلیارد دلار سرمایه رسید در واقع بزرگتر از هر نوع صندوق سرمایه‌گذاری واحد دیگر بود.

    در واقع صندوق ویژن فاند قوانین سرمایه‌گذاری جسورانه و سرمایه‌گذاری در صنعت تکنولوژی را تغییر داد .از جمله این قوانین این بود که حداقل مبلغ چک را با ضریب افزایشی به‌  100 میلیون دلار رساند و میزان سرمایه گذاری ها را افزایش داد. به این ترتیب، میلیاردها دلار در غول‌های تاکسی اینترنتی مثل اوبر و دیدی سرمایه‌گذاری کرد.

    سافت بانک باعث شد تا سرمایه‌گذاران جسورانه مشهوری چون سکویا نیز مجبور به افزایش حجم سرمایه‌گذاری خود برای گرفتن سهام در استارتاپ های با ارزش شوند. این کار باعث شد که استارتاپ هایی که در مراحل نهایی سرمایه‌گذاری هستند همچنان با افزایش ارزش رو به رو شوند و ورود به بورس و عرضه اولیه سهام خود را به تاخیر بیندازند.

    نتیجه این مدل سرمایه‌گذاری ویژن فاند هنوز نامشخص است. اوبر که اخیرا وارد بورس شده است با افت قیمت سهام خود از ابتدای روز عرضه اولیه رو به رو شده است. ویژن فاند به رغم این کاهش ارزش سهام اوبر همچنان سهام خود را در آن حفظ کرده است.

    اولین صندوق سافت ‌بانک یا ویژن فاند یک سرمایه خود را به طور عمده از سرمایه‌گذاران عربستان سعودی و اماراتی تامین کرد. اما سرمایه‌گذاران ویژن فاند دوم شامل چندین بانک ژاپنی و تایوانی، شرکت‌های بیمه و بازنشستگی و اساسا نوع محافظه ‌کارتری از سرمایه‌گذاران را تشکیل می دهند.

    از صندوق اول تا به حال، حداقل دو سرمایه‌گذار بزرگ در صندوق دوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این دو سرمایه گذار اپل و شرکت تایوانی فاکسکان هستند . هرچند عربستان سعودی و سرمایه‌گذاران ابوظبی هنوز قراردادی امضا نکرده‌اند اما وال استریت ژورنال گفته است آنها نیز به سرمایه‌گذاری مجدد در صندوق دوم علاقه نشان داده‌اند.

    برچسب ها