عصر خودرو

مدیر صندوق پشتوانه طلای لوتوس پارسیان عنوان کرد:

مزایای صندوق های کالایی برای محصولات کشاورزی

عصر بازار- زمانی که سرمایه‌گذاران به دنبال کسب سود مناسب و حفظ ارزش پول خود در برابر افزایش تورم و ریسک‌های مختلف اقتصادی هستند، متولیان بازارهای مالی باید با استفاده از برنامه‌ریزی و اقدامات کارشناسی، زمینه ورود سرمایه‌ها به بازارهای رسمی را فراهم کنند. در همین راستا، بورس‌های کالایی در دنیا عمده‌ترین محل برای پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمت‌ها به شمار می‌آیند؛ این بورس‌ها معمولا با اتخاذ راهکارهای مختلف و در قالب ابزارهای گوناگون اقدام به مدیریت ریسک می‌کنند.

مزایای صندوق های کالایی برای محصولات کشاورزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، یکی از ابزارهای بورس کالای ایران برای جذب سرمایه‌های خرد و حفاظت از آن ها، صندوق‌های کالایی هستند؛ این صندوق‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از وجوه جمع‌آوری شده را به سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی خاص اختصاص می‌دهند و مردم را از سود به دست‌آمده منتفع می‌کنند. ابزاری که به نظر می رسد با اعلام رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برای تسهیل در صدور مجوز برای صندوق های سرمایه گذاری کالایی، به زودی شاهد راه اندازی این ابزار مالی بر پایه محصولات کشاورزی خواهیم بود تا به کمک آن ضمن رونق بخشیدن و ایجاد عمق در معاملات آتی و گواهی سپرده محصولات کشاورزی قابل معامله در بورس، از مسیر بورس کالا بتوان به تزریق نقدینگی به اقتصاد بخش کشاورزی نیز کمک کرد.

    در این رابطه، حسن کاظم‌زاده، معاون تحلیل و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان و مدیر صندوق پشتوانه طلای لوتوس در خصوص ویژگی صندوق‌های کالایی و هدف از تشکیل آنها گفت: صندوق کالایی قابل معامله (ETC)، ابزار مالی نوینی است که به سرمایه گذاران این امکان را می دهد تا به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه های حمل و نقل، انبارداری و خسارت های احتمالی آن، اوراق این صندوق‌ها را خریداری کنند. با خرید این اوراق، سرمایه‌گذار در حالی که مالکیت کالای مورد نظر را در اختیار دارد، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد. به عبارت دیگر، این صندوق‌ها بخش قابل ملاحظه ای از وجوه گردآوری شده خود را به سرمایه گذاری در کالایی خاص اختصاص می دهند و علاقه مندان به سرمایه‌گذاری در آن کالای خاص، اقدام به خرید واحدهای این صندوق ها می کنند.
    وی در خصوص پیشینه و دارایی های پایه این صندوق ها در بورس های کالایی دنیا اظهار کرد: کالای پایه اولین صندوق‌های کالایی در سال‌های 2003 (استرالیا) و 2004 (بورس لندن) فلز گرانبهای طلا بود که با توجه به سبد دارایی این نوع صندوق‌ها، برای کسانی که به جای سرمایه‌گذاری در فیزیک طلا می‌توانستند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند، ابزار مناسبی بود.
    مدیر صندوق پشتوانه طلای لوتوس پارسیان ادامه داد: متعاقب این نوآوری، انواع صندوق‌های کالایی دیگر روی محصولاتی متعددی از جمله محصولات کشاورزی، فلزات صنعتی، حامل‌های انرژی و سایر فلزات گرانبها نیز راه‌اندازی شد و این در حالی است که محبوبیت صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا از سایر صندوق‌ها بیشتر است.
    وی شفافیت را از مهم ترین ویژگی‌های بارز این صندوق ها برشمرد و گفت: از اساسی‌ترین کارکردهای صندوق، شفافیت آن از نظر معاملاتی و عملکردی است، به طوری که به عنوان مثال، براساس دستورالعمل ها، صندوق سرمایه گذاری طلا موظف به خرید و فروش گواهی های سپرده کالایی بورس کالا بوده و براساس اساسنامه از خرید فیزیکی سکه طلا منع شده است. به این ترتیب، معاملات به صورت شفاف و تحت نظارت بورس کالا انجام می‌شود.
    کاظم زاده تاکید کرد: جذب سرمایه‌های خرد و مدیریت تقاضا نیز از جمله ویژگی‌های دیگر صندوق های کالایی است که این ویژگی با هدایت نقدینگی های سرگردان جامعه به سمت یک بازار تحت نظارت و شفاف، در کاهش التهابات بازار سنتی یک کالا تاثیر به سزایی دارد.
    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راه اندازی صندوق های مبتنی بر محصولات کشاورزی گفت: با توجه به تجربه موفق صندوق طلا به عنوان اولین صندوق کالایی، به نظر می‌رسد ظرفیت مناسبی برای راه اندازی صندوق‌های کالایی با موضوع فعالیت‌های دیگر از جمله صندوق های مبتنی بر محصولات کشاورزی وجود دارد و این امید می رود که به زودی شاهد راه‌اندازی صندوق‌های کالایی دیگر از جمله صندوق کالایی با محوریت محصولاتی همچون زعفران و زیره سبز باشیم.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو