عصر خودرو

واکنش آلمان به توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران

عصر بازار- وزارت امورخارجه آلمان توقیف نفتکش انگلیسی را محکوم کرد و از ایران خواست تا این کشتی و خدمه‌اش را هرچه فوری آزاد کند.

واکنش آلمان به توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان امروز (شنبه) در یک بیانیه توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران را غیر موجه توصیف کرد و آزادی فوری آن را خواستار شد.

    وی گفت که این اقدام ایران وضعیت پر تنش کنونی در منطقه را به شکل خطرناکی تشدید می‌کند.

    سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان افزود: ما از ایران می‌خواهیم تا این کشتی و خدمه‌اش را فورا آزاد کند. تشدید تنش‌های منطقه‌ای بسیار خطرناک خواهد بود و تمام تلاش‌های کنونی در جهت یافتن راهی برای برون رفت از بحران فعلی را تضعیف می‌کند.

    وزیر امورخارجه انگلیس نیز روز شنبه توقیف نفتکش متعلق به کشورش در خلیج (فارس) را غیرقانونی خواند.

    به گزارش ایسنا، این واکنش ها به توقیف نفتکش "استنا ایمپرو" به دست نیروهای سپاه در حالی است که نیروهای انگلیسی به تازگی یک نفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق با ادعای اینکه مقصد آن سوریه بوده است توقیف کردند و تاکنون نیز برای آزادی آن تلاشی نکرده‌اند.

    روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عصر روز جمعه، 28 تیرماه یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

    همچنین در این اطلاعیه آمده است: نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

    یک مقام مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت که نفتکش انگلیسی استینا ایمپرو به علت عدم رعایت قوانین بین‌المللی در انتخاب مسیر ورود به تنگه هرمز و به خطر انداختن امنیت تردد کشتیرانی و همچنین برخی تخلفات دیگر با درخواست این سازمان به سمت آب‌های ایران هدایت شده است.

    این مقام مطلع خاطر نشان کرد: این کشتی علاوه‌براین، با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس به عنوان یک دریای بسته شده است.

    علاوه‌براین، حشمت‌الله فلاحت پیشه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که انگلیسی‌ها در دام آمریکا افتاده‌اند، گفت:‌ اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی از ادله حقوقی لازم برخوردار است که می‌تواند رفتارش را در محاکم حقوقی بین‌المللی اثبات کند.

    وی افزود: انگلیسی‌ها تنها کشوری بودند که در دام آمریکا افتادند که این هم بعید بود، چون انگلیسی‌ها به لحاظ تاریخی خود را استاد سیاست قلمداد می‌کنند اما امروز گرفتار دامی شدند که آمریکا برای آنها طراحی کرده بود .

    فلاحت پیشه خاطر نشان کرد:‌ اکنون انگلیسی‌ها تنها در شرایطی می‌توانند از این دام بیرون آیند که نفتکش ایرانی را با حفظ عزت و منافع جمهوری اسلامی آزاد کرده و دیگر بر اساس سیاست آمریکا اقدامی را علیه ایران پیش نبرند.

    برچسب ها