عصر خودرو

این فلز گرانبها را نادیده نگیرید

عصر بازار- جهش بی سابقه قیمت پالادیم در سال میلادی جاری به کانون توجهات تبدیل شده در حالی که پلاتین هم درخور توجه بیشتری است.

این فلز گرانبها را نادیده نگیرید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، رایان جیانوتو، مدیر تحقیقات در شرکت "گرانیت شیرز" در این باره به مارکت واچ گفت: پلاتین در روند صعودی فلزات ارزشمندی مانند طلا، نقره، پالادیم و رودیوم طی یک ماه گذشته حضور نداشته است و از این روند عقب مانده است.

    بهای معاملات آتی هر اونس طلا دو هفته پیش به 1420 دلار و 90 سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت در بیش از شش سال اخیر بود. طلا از ابتدای سال 2019 تاکنون حدود 10 درصد رشد داشته است. پالادیم که تا رکورد 1558 دلار و 10 سنت صعود کرده بود اکنون 1542 دلار معامله می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون حدود 30 درصد رشد قیمت داشته است. در مقابل، پلاتین 850 دلار معامله می‌شود که بیش از 40 درصد کمتر از طلا و حدود نصف قیمت پالادیم است. در حالی که بهای معاملات آتی هر اونس پلاتین در مارس سال 2008 به رکورد 2300 دلار صعود کرده بود.

    به گفته جیانوتو، ناکامی برای شرکت در روند صعودی طلا ممکن است پتانسیل صعودی این فلز را تقویت کند به خصوص که انتظارات بالایی برای تسهیل سیاست پولی آمریکا وجود دارد. قیمت پلاتین اکنون بسیار پایین است و از نظر تاریخی، ارزان محسوب می‌شود.

    رونا اوکانل، مدیر تحلیل بازار منطقه اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا در شرکت INTL FCStone می‌گوید در سطح قیمت فعلی، حدود نیمی از تولید پلاتین در آفریقای جنوبی که 52 درصد از عرضه جهانی را تشکیل می‌دهد سودآور نیست. بهای پلاتین پس از کاهش حدود 18 درصدی در سال 2018، بهبود پیدا کرده و از ابتدای امسال تاکنون حدود چهار درصد رشد کرده است. این فلز در شش سال گذشته مازاد عرضه داشته است و امسال نیز احتمالاً مازاد عرضه خواهد داشت با این حال نرخ آن نسبتاً کمتر است و به نظر می‌رسد بازار پلاتین امسال کم و بیش متعادل است.

    شرکت فوکوس اکونومیکس ماه جاری عرضه جهانی در سال 2019 را 7.9 میلیون اونس و میزان تقاضا را حدود 7.7 میلیون اونس پیش بینی کرد.

    شرکت سیبانی-استیل واتر که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پالادیم و پلاتین در جهان است، طی 18 ماه گذشته خریدهای معدنی قابل توجهی داشته و برای کاهش هزینه‌ها و بهبود نتایج مالی گام برداشته است و این امر ممکن است به محدودتر شدن عرضه منجر شود.

    بر اساس گزارش مارکت واپ، در این بین، تقاضای صنعتی گسترده‌ای برای پلاتین وجود دارد که در بخش‌های مختلف از خودروسازی تا تولید صفحه نمایش آیفون استفاده می‌شود. البته اوکانل معتقد است نمی‌توان انتظار داشت پلاتین در کنترل‌های آلایندگی هوای خودروهای به سرعت جای فلز گران‌تر پالادیم را بگیرد زیرا این امر به سرمایه گذاری عظیمی نیاز دارد با این حال وی انتظار دارد قیمت پلاتین در سال میلادی آینده بالاتر رفته و در محدوده 900 دلار قرار بگیرد.

    برچسب ها