عصر خودرو

رشد اقتصادی غیرنفتی منفی ۱.۸ درصدی سال ۹۷

عصر بازار- رشد اقتصادی سال ۹۷ بدون احتساب بخش نفت، براساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی معادل منفی ۱.۸ درصد بوده که این عدد ۰.۶ درصد کمتر از عدد اعلامی مرکز آمار ایران است.

رشد اقتصادی غیرنفتی منفی ۱.۸ درصدی سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، بانک مرکزی براساس مصلحت سنجی بی‌قاعده دولت از انتشار گزارش رشد اقتصادی در قالب نماگرهای اقتصادی منع شد و این نهاد پس از انتشار نماگرهای سه ماهه اول سال 97 امکان انتشار گزارش نماگرهای فصول بعدی سال گذشته را پیدا نکرد.

    مرکز آمار در همین راستا گزارش رشد اقتصادی فصل های سال 97 و کل سال 97 را منتشر کرد که براساس گزارش این نهاد آماری رشد اقتصادی سال گذشته بدون احتساب بخش نفت منفی 2.4 درصد و با احتساب نفت منفی 4.9 درصد محاسبه کرده بود.

    بانک مرکزی امکان انتشار گزارش را پیدا نکرد اما روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جمع اعضای اتاق بازرگانی استان اصفهان در خلال صحبت های خود به رشد اقتصادی سال 97 اشاره کرد و گفت: «نرخ رشد منفی به دلیل شوک ارزی تابستان سال گذشته بود و بیشترین عامل آن نیز قطع صادرات نفت در ماه‌های آبان و آذر و فشارهای تحریمی بود که در ماه‌های بعد رفع شد و وقتی به تفکیک نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بخش غیرنفتی تنها 1.8 رشد منفی داشت و این عدد در سال جاری قابل جبران است.»

    بدین ترتیب رشد اقتصادی بدون احتساب نفت بر اساس محاسبات بانک مرکزی منفی 1.8 درصد بوده است. بنابراین با توجه به اینکه براساس گزارش بانک مرکزی میزان تولید ناخالص داخلی به قیمت های ثابت سال 90 در سال 96 معادل 540 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است، میزان تولید ناخالص داخلی به قیمت های ثابت با بیش از 97 هزار میلیارد تومان کاهش به عدد 530 هزار و 400 میلیارد تومان کاهش یافته است.

    با توجه به اینکه مشخص نیست بانک مرکزی چه عددی را برای تغییر شاخص قیمت در نظر گرفته است، امکان محاسبه کردن تولید ناخالص داخلی (بدون احتساب نفت) به قیمت جاری امکان پذیر نیست.

    یکی از دلایل اصلی دستور توقف انتشار گزارش رشد اقتصادی بانک مرکزی از سوی دولت، بالاتر بودن عدد اعلامی این بانک نسبت به بانک مرکزی بوده است اما  بنابراین بد نیست نهاد مصلحت سنج دولت  به این نکته توجه کند که عدد مطرح شده توسط همتی 0.6 درصد کمتر از عدد مرکز آمار ایران است و به نظر می رسد در این شرایط انتشار گزارش نماگرهای اقتصادی سال 97 بانک مرکزی، دولت را با چالش جدیدی در افکار عمومی در حوزه رشد اقتصادی مواجه نکند.

    بانک مرکزی باسابقه ترین نهاد آماری در حوزه تولید و انتشار آمارهای اقتصادی است و ممنوعیت گاه و بیگاه انتشار آمار این بانک در دوره‌های مختلف قطعا بر جایگاه حرفه ای این نهاد در حوزه بین المللی تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

    برچسب ها