عصر خودرو

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی:

استفاده از ابزار مشتقه گام بعدی عرضه نفت در بورس انرژی

عصر بازار- نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی گفت: استفاده از ابزار مشتقه نفت هدف‌گذاری برای آینده عرضه نفت در بورس انرژی است که برای استفاده از آن باید پیشنیازهایی رعایت شود و هم اکنون نیز در این زمینه به جمع بندی نهایی نرسیده ایم.

استفاده از ابزار مشتقه گام بعدی عرضه نفت در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، بورس انرژیامیرحسین تبیانیان در خصوص آخرین شرایط عرضه نفت در بورس انرژی گفت: عرضه‌ها طبق روال هر سه‌شنبه انجام می‌شود که شامل نفت خام سبک، نفت خام سنگین و میعانات گازی است که در این میان آخرین معامله مربوط به اردیبهشت ماه است.

    وی در توضیح استقبال از معامله نفت با تغییر در شرایط واگذاری در بورس انرژی گفت: تغییر قوانین در راستای ایجاد شرایط متناسب با بیرون بورس انرژی و قرارداد‌های فروش آتی بوده و در این میان استقبال به معنی مذاکره و مراجعه وجود دارد، اما برای آنکه منجر به معامله شود لازم به پرداخت پول است که در یکی دو ماه اخیر معامله‌ای صورت نگرفته است.

    نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی در توضیح استفاده از اوراق مشتقه نفت در بورس انرژی گفت: استفاده از اوراق مشتقه بحثی بوده که از قبل هم بیان شده و برای گام‌های بعدی برنامه‌ریزی شده و به محض اینکه فروش فیزیکی به سطح و بلوغ کافی برسد برای استفاده از ابزار مشتقه باید کار شود.

    وی عنوان کرد: بازار مشتقه در بورس ایران تعریف شده است و ابزار‌های مشخصی دارد که بر روی کالا‌های دیگر استفاده می‌شود و به محض این که نفت به یک سطح مشخصی از معامله برسد اوراق مشتقه بر روی نفت نیز کار می‌شود.

    تبیانیان با اشاره به اینکه هنوز جمع بندی نهایی در خصوص ابزار مشتقه نفت به نتیجه نرسیده به همین خاطر نمی‌توان اظهار نظر نهایی کرد، گفت: در حال حاضر ابزار‌هایی مانند آتی‌ها بر روی کالا‌های دیگر استفاده می‌شوند و این قابلیت را دارند که بر روی نفت خام هم مطرح و استفاده شوند، اما اجرای آن نیازمند رعایت برخی پیش نیازهاست منجمله آن که فروش فیزیکی باید امکان پذیر شود و متقاضیان بتوانند به صورت فیزیکی نیز دسترسی داشته باشند تا به محض آنکه این مسئله به تصویب برسد، ابزار‌های مشتقه امکان اجرا برای کالای نفت خام را نیز پیدا کنند.

    وی در پاسخ به سوالی در خصوص مرز فروش نفت برای استفاده از ابزار‌های مشتقه گفت: مرز مطرح نیست بلکه صحبت از این است که این رویه به صورت کامل جا بیفتد و از بابت خرید، فروش، تحویل مشکلی نباشد و بازار به اطمینانی برسد که این تحویل فیزیکی به راحتی قابل انجام است.

    نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی در خصوص زمان اجرای اوراق مشتقه در بازار نفت خاطرنشان کرد: در این شرایط باید صبر کنیم و ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد، اما به آینده این بازار خوشبین هستیم.

    برچسب ها