عصر خودرو

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد:

عرضه بیش از تقاضای نفت به بازار در سال ۲۰۲۰

عصر بازار- آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد با توجه به انتظارات درباره کاهش تقاضای نفت اوپک در کنار روند تولید نفت بیشتر رقبای این سازمان در سال ۲۰۲۰ مجددا شاهد مازاد عرضه نفت به بازار باشیم.

عرضه بیش از تقاضای نفت به بازار در سال ۲۰۲۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد در سال 2020 مجددا مازاد عرضه نفت به بازار جهانی خواهیم داشت.این سازمان دلیل این مسئله را کاهش تقاضای نفت اوپک در کنار افزایش تولید رقبای این کارتل نفتی عنوان کرد.

    در گزارش هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی آمده است در نیمه نخست سال جاری عرضه نفت 0.9 میلیون بشکه در روز بیشتر از تقاضا در بازار بود و این میزان در کنار بالا رفتن ذخایر نفت کشورها به دلیل کاهش رشد تقاضا در نیمه دوم سال 2018 تاثیری مضاعف خواهد داشت.

    این سازمان می‌گوید در نتیجه موارد ذکر شده انتظار داریم علیرغم تلاش اوپک برای محدود کردن عرضه شاهد بروز دوباره مازاد عرضه به بازار باشیم.

    طی سال جاری کشورهای عضو گروه اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و دیگر تولید کنندگان نفت نظیر روسیه، عرضه 1.2 میلیون بشکه نفت به بازار جهانی را کم کردند و با هدف جلوگیری از ایجاد مازاد عرضه اجرای این توافق را تا سال 2020 تمدید کردند.

    آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است:تصمیم قابل انتظار اوپک پلاس برای تمدید توافق کاهش عرضه تا مارس 2020 چشم انداز بنیادین یک بازار با مازاد عرضه را تغییر نخواهد داد.

    روز جمعه این آژانس اعلام کرد که انتظار دارد طی سال جاری تولید کشورهای نفتی غیرعضو اوپک 2.1 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که نسبت به سال جاری کمی بیشتر است و بخش قابل توجهی از این افزایش مربوط به تولید کنندگان نفت شیل آمریکاست.

    آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید کاهش تقاضای نفت اوپک در اوایل سال 2018 صادرات کشورهای عضو این سازمان را به 28 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد که کمترین میزان از سال 2003 تا کنون محسوب می شود.

    اوپک هم پیش‌بینی مشابهی را ارائه داده و اعلام کرده انتظار دارد با توجه به افزایش تولید کشورهای غیراوپکی تقاضا برای نفت این سازمان در سال 2020 کاهش یابد.

    بر اساس پیش‌بینی اوپک تقاضا برای نفت کشورهای این سازمان در سال 2020 معادل 29.27 میلیون بشکه در روز خواهد بود که نسبت به سال 2019 معادل 1.34 میلیون بشکه کمتر است.

    کاهش تقاضا برای نفت اوپک در واقع بیشترین نفع را برای آمریکا دارد، آمریکا با پشت سر گذاشتن عربستان و روسیه طی ماه‌های گذشته به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شده است.

    برچسب ها