عصر خودرو

مجری طرح زیتون:

۱۲۰ هزار تن زیتون امسال تولید می شود

عصر بازار- مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد تولید زیتون در سال زراعی ۹۸ به ۱۲۰ هزار تن برسد.

۱۲۰ هزار تن زیتون امسال تولید می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از جهاد کشاورزی، رحمت الله پریچهر با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید زیتون برای سال زراعی 98 به 120 هزار تن برسد، گفت: براساس مطالعات انجام شده برای گسترش باغات زیتون 600 هزار هکتار که استعداد و پتانسیل لازم را دارند، شناسایی شده است.

    وی با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه ششم نیز 15 هزار هکتار سطح زیرکشت افزایش می‌یابد، افزود: خوشبختانه بر اساس برنامه پیشرفت داشته‌ایم.

    پریچهر با بیان اینکه به دنبال اقتصادی کردن تولید هستیم، گفت: این عمل مستلزم افزایش عملکرد در واحد سطح است.

    مجری طرح زیتون با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از دو هزار هکتار توسعه در باغات زیتون انجام شده است، گفت: خوشبختانه استقبال باغداران خوب بوده و با توجه به قیمت روغن زیتون باغداران گرایش به افزایش عملکرد در واحد سطح باغات را دارند.

    او با بیان اینکه هدف اصلی طرح زیتون افزایش تولید روغن زیتون برای تأمین بخشی از نیاز داخلی کشور است، ادامه داد: باغات قدیمی به صورت سنتی وجود دارند که نداشتن فاصله مناسب، موجود نبودن رقم خوب از مشکلات این باغات در استان‌های قزوین، زنجان و گیلان است.

    پریچهر با تاکید بر اینکه هرس «بازجوان‌سازی»، تغذیه با عناصر پرمصرف و کم‌مصرف، تغییر ارقام با استفاده از پیوند و سرشاخه کاری از برنامه‌های در دست اقدام است، افزود: همچنین تغییر روش‌های آبیاری به سیستم‌های نوین، مدیریت کف باغ و دفع علف‌های هرز، توسعه باغات جدید با استفاده از ارقام خارجی و ایرانی با عملکرد بالا و درصد بالای روغن، تأمین اعتبار یارانه نهال برای توسعه باغ‌های جدید و یارانه برای تجهیز سامانه‌های آبیاری تحت فشار از جمله برنامه‌های در دست اقدام است و برای هر استان سهمیه در نظر گرفته شده است.

    او با بیان اینکه این تغییرات در نهایت منجر به بهبود معیشت باغدار خواهد شد، افزود: از سال 1372 برنامه ملی توسعه کشت و پرورش زیتون در کشور آغاز شده و در این سال سطح زیر کشت 4 هزار و 800 هکتار بوده که امروز به بیش از 92 هزار هکتار رسیده است.

    مجری طرح زیتون با بیان اینکه در سال 72 تنها در سه استان قزوین زنجان و گیلان این محصول کشت می‌شده است، گفت: در حال حاضر در 26 استان کشور این محصول کشت می‌شود.

    پریچهر در خصوص میزان واردات این محصول نیز گفت: واردات کنسرو زیتون به کشور وجود ندارد، البته در روغن زیتون در حدود دو سوم نیاز کشور در داخل تولید و مابقی آن به صورت واردات است.

    مجری طرح زیتون در پایان در خصوص وضعیت فرآوری این محصول نیز گفت: در حال حاضر 42 کارخانه تولید روغن‌زیتون با ظرفیت بیش از 91 هزار تن در کشور فعال است.

    برچسب ها