عصر خودرو

وزیر اقتصاد اعلام کرد:

ذخیره ۴.۲ میلیون تُن کالای اساسی در بنادر کشور

عصر بازار- وزیر اقتصاد با اشاره به ذخیره ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور، از افزایش میزان واردات کشور در چند ماهه ابتدای امسال خبر داد.

ذخیره ۴.۲ میلیون تُن کالای اساسی در بنادر کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، فرهاد دژپسند در نشست با فعالان اقتصادی استان هرمزگان با تاکید بر اینکه وظیفه حاکمیت و دستگاه های مسئول، تسهیل و روان سازی تجارت خارجی کشور در  راستای رونق تولید داخلی است، اظهار داشت: فلسفه این سفر با هیاتی متشکل از نمایندگان دستگاه های مرتبط، رفع موانعی است که فعالان اقتصادیِ درگیر تجارت خارجی و به ویژه حوزه واردات با آن روبرو هستند.

    وی با اشاره به افزایش میزان واردات کشور در چند ماهه ابتدای امسال، افزود: در شرایطی که دشمن با انواع ترفندها تلاش می کند واردات کشور کم شود این موضوع را باید به فال نیک گرفت.

    دژپسند با بیان اینکه مسئولان بنادر استان هرمزگان در تلاش اند، انتقال کالا از بنادر به اقصی نقاط کشور با سهولت هر چه بیشتر صورت گیرد، گفت: روند تخلیه و ترخیص کالا با حرکتی شتابان در حال انجام است.

    وی ادامه داد: برخی موارد که در مورد کالاهای اساسی، تحت عنوان رسوب کالا مورد اشاره قرار می گیرد، مربوط به رعایت مسائل ایمنی و زیستی است که باید با استانداردهای تعیین شده، مطابق باشد تا سلامت مردم در خطر نیافتد.

    دژپسند با بیان اینکه در این شرایط سخت تحریم، تلاش ها باید به گونه ای باشد که مشکلات به حداقل برسند، اظهار داشت: سیاست گذاری ها از موضع حاکمیت باید به گونه ای باشد که فعالان اقتصادی به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد، بدون دغدغه های جانبی، بدنه اقتصاد را به نقطه تعالی برسانند.

    وزیر اقتصاد با تاکید بر ضرورت ایجاد بستر روان برای حرکت بازیگران اصلی اقتصاد، یعنی فعالان اقتصادی خاطر نشان کرد: اگر در این شرایط سخت، به تصمیمات دولت نگاه کنید، عمدتا معطوف به رفع مسائل مشکل ساز برای تولید، چه در سطح سرزمین اصلی و چه در مناطق آزاد است.

    این مقام مسئول تصریح کرد: به همین دلیل بود که سال گذشته دولت تصمیم گرفت، فارغ از بخشنامه های موجود، برای واردات کالاهای مصرفی در هر منطقه،   سهمیه ای جداگانه اختصاص دهد.

    وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، واردات به منظور تقویت تولید صورت می گیرد، تصریح کرد: سهم کالاهای وارداتی مصرفی عمدتا زیر ١٥ درصد است و این به آن معنا است که ٨٥ درصد واردات کشور، کارکرد تقویت و رونق تولید دارد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از وجود بیش از چهار میلیون و 200 هزار تن، ذخیره کالاهای اساسی در بنادر کشور خبر داد. وی افزود: این نشانه اهتمام و دغدغه جدی دولت در تامین و توزیع کالای اساسی در شرایط فعلی است.

    دژپسند با بیان اینکه، به دلایل مختلف، اساساً محل نگهداری برخی کالاهای اساسی، بنادر کشور هستند، گفت: روغن خوراکی یکی از این نوع کالا ها است که حدود 700 هزار تن از کل موجودی کالای اساسی موجود در بنادر را به خود اختصاص می دهد.

    وی اظهار داشت: این خبر را باید با خبر خوش دیگری تکمیل کرد که همان افزایش رشد تولیدات کشاورزی است که بخش مهمی از کالاهای اساسی را در بر می گیرد. وزیر اقتصاد گفت: رشد تولید کالاهای اساسی در سال جاری، در بخشی از اقلام حتی به بیست درصد هم می رسد.

    گفتنی است، در این نشست 20 نفر از فعالان اقتصادی استان هرمزگان به طرح مسائل و مشکلات خود پرداختند و وزیر اقتصاد نیز در این رابطه دستورات لازم را صادر نمود.

    برچسب ها