عصر خودرو

مدیر عامل بانک توسعه صادرات مطرح کرد:

صدور رتبه‌های اعتباری برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان

عصر بازار- صالح آبادی گفت: اگر اتفاق خاصی نیفتد باید منتظر ثبات نسبی بازار ارز و کاهش نوسانات باشیم که در این صورت نرخ ارز به طور پله ای کاهش می یابد.

صدور رتبه‌های اعتباری برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی صالح آبادی، مدیر عامل بانک توسعه صادرات با تشریح شرایط هفته‌های آتی بازار ارز اظهار کرد: اوایل سال پیش بینی‌ها این بود که بازار ارز ابتدا باید ثبات خود را بدست بیاورد سپس وارد فاز عملیاتی کاهش حباب قیمتی شود.

    وی افزود: خوشبختانه این روز‌ها می‌توان گفت 90 درصد بازار ارز با استاندارد های معاملاتی در حال معامله است و درصد باقی مانده هم نوسانات طبیعی این نوع بازارهاست.

    صالح آبادی توضیح داد:  اگر اتفاق خاصی نیفتد باید منتظر ثبات نسبی بازار ارز باشیم که در این صورت نوسانات کم می شود و  طی روز‌های آینده به طور پله‌ای شاهد کاهش نرخ ارز هم خواهیم بود.

    این مقام مسئول یکی از دلایل واقعی سازی نرخ ارز را وجود تعادل کافی بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: بازار‌ها همواره بر این مبنا متمرکز هستند. امیدواریم در روز‌های آتی با راه اندازی بازار متشکل ارزی که بانک توسعه صادرات به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازارگردان‌های آن به شمار می‌رود، شاهد واقعی سازی نرخ ارز باشیم.

    او تاکید کرد: نقش بانک مرکزی در این بازار کاملا مشخص است. این نهاد برای تعادل بخشیدن به عرضه و تقاضا توسط کارشناسان در روز‌هایی که عرضه کم باشد نقش فروشنده و در روز‌هایی که تقاضا کم باشد نقش خریدار را ایفا می کند تا در نهایت نرخ واقعی خودنمایی کند.

    مدیر عامل بانک توسعه صادرات با اشاره به توانایی بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ شرکت‌های خصوصی گفت: بازار سرمایه توانایی افزایش صد در صدی سهم برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و دانش بنیان را دارد. با توجه به راه اندازی شرکت‌های تامین سرمایه امکان صدور اوراق مشارکت به جای گرفتن وام‌های کلان فراهم می‌شود.

    این مقام مسئول علت عدم استقبال شرکت‌ها از انتشار اوراق و استفاده از بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه هایشان را نبود سیستم هماهنگ کننده بین بانک و بورس دانست و گفت: در کشور‌های دنیا هیئت‌هایی با نام FSB یا ثبات مالی تشکیل می‌شود تا با سیاست گذاری دولت‌ها برای تامین مالی شرکت‌ها تعادلی بین منابع مالی بانک‌ها و بازار‌های سرمایه ایجاد کنند. متاسفانه این هیئت هنوز در ایران تشکیل نشده است.

    صالح آبادی بیان کرد: بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به صادرکنندگان مشوق‌های زیادی را تعیین کرده اند، یکی از این مشوق‌ها صدور رتبه‌های اعتباری برای این افراد است. بعبارتی صادرکنندگانی که تسهیلات خود را در موعد مقرر تسویه کرده اند می توانند در ادوار بعد تسهیلات را با نرخ سود کمتر و تخفیفات ویژه‌ای دریافت کنند. این نوع صادر کنندگان را صادرکنندگان A یعنی خوش حساب می‌نامند.

    وی در پایان از همکاری بانک‌ها برای تبدیل ارز صادرکنندگان با نرخ روز به ریال در صرافی‌های بانکی تهران و حتی کشور‌های مبدا معاملات آن‌ها خبر داد.

    برچسب ها