عصر خودرو

درآمد ایرانی‌ها رو به کاهش است

عصر بازار- مطابق تازه‌ترین گزارش بانک جهانی براساس سرانه درآمد ناخالص ملی، درآمد شهروندان ایرانی رو به کاهش است. با این حال هنوز هم در طبقه‌بندی‌های جهانی ایرانی‌ها از نظر سطح سرانه درآمد در طبقه متوسط رو به بالا هستند.

درآمد ایرانی‌ها رو به کاهش است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در تعیین رتبه اقتصادی کشور‌ها سرانه درآمد مردم آن کشور است که به‌زعم بسیاری از اقتصاددانان حتی از تولید ناخالص داخلی هم مهم‌تر است. درواقع اگرچه ممکن است اقتصادهایی از لحاظ میزان درآمد ناخالص ملی وضعیت خوبی داشته باشند، ولی سرانه این رقم که نشان‌دهنده سطح استانداردهای زندگی مردم این کشور‌هاست، اهمیت بیشتری دارد.

    به‌طور ساده سرانه درآمد شهروندان هر کشور از تقسیم تولید ناخالص ملی به جمعیت آن کشور به‌دست می‌آید. براساس تازه‌ترین گزارش بانک جهانی، ایران با دارا بودن جمعیت 82میلیون نفری رتبه 19جهان را از حیث جمعیت داراست؛ درحالی‌که از لحاظ درآمد ناخالص ملی با رقم 441میلیارد دلار رتبه 26 و از حیث درآمد ناخالص ملی سرانه با رقم 5470دلار رتبه98 را در بین کشورهای جهان به‌خود اختصاص داده است. سرانه درآمد ناخالص ملی ایران براساس روش برابری قدرت خرید در سال2018 برابر با 21هزار و 50دلار برآورد شده که رتبه68 را در جهان به‌دست آورده است.

    این اطلاعات نشان می‌دهد اگرچه ایران جزو 30 کشور برتر از حیث درآمد ناخالص ملی است، ولی در فهرست سرانه درآمد ناخالص ملی در رتبه98 قراردارد.
    بالاترین درآمد ناخالص ملی سرانه در سال2018 متعلق به کشور سوئیس با رقم 83,6هزار دلار است. از این حیث کشور آمریکا با دارا بودن درآمد ناخالص ملی سرانه معادل 62,8هزار دلار در رتبه ششم است و بعد از آن قطر با درآمد سالانه 61هزارو100دلار در رتبه بعدی قرار دارد.

    تغییرات درآمدی ایرانی‌ها
    اطلاعات بانک جهانی همچنین نشان می‌دهد در 32سال گذشته از سال1987 میلادی تا سال2018 ایران در طول 19سال در طبقه با سطح درآمد متوسط رو به پایین و در طول 13سال در طبقه با سطح درآمد متوسط رو به بالا قرار داشته است. اما سرانه درآمد ایرانی‌ها بعد از طی یک روند صعودی تا سال2011 از سال2012 تا سال2015 نزولی شده و در سال‌های بعد هم رشد آن کمتر شده درحالی‌که درآمد ناخالص ملی سرانه ترکیه در همین دوره زمانی آهنگ رشد بیشتری داشته و با نوسان‌های کم و با سرعت بیشتری تا سال2016 روند خود را ادامه داده است.

    براساس این اطلاعات بروز رکود به‌ویژه رکودهای تورمی از عوامل تأثیرگذار منفی بر روند رشد درآمد ناخالص ملی سرانه اقتصادهاست که اقتصاد ایران هم به‌علت دست نیافتن به رشد اقتصادی مولد توسعه و پیشرفت، دستاوردی در زمینه بهبود سطح استانداردهای زندگی جامعه ایرانی نداشته است. در عین حال پیش‌بینی می‌شود بخش زیادی از کاهش رتبه ایران در سرانه درآمد ناشی از کاهش نرخ برابری ریال در برابر دلار باشد؛ زیرا گزارش‌های بانک جهانی براساس دلار محاسبه می‌شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو