عصر خودرو

مدیرعامل انجمن صنایع کارتن و ورق خبر داد:

خام‌فروشی ۲۰۰ هزار تن کاغذ در سال گذشته

عصر بازار- مدیرعامل انجمن صنایع کارتن و ورق کشور با اشاره به فعالیت ۱۶۷ واحد کارتن‌سازی بزرگ در سطح کشور و اشتغال ۵۰ هزار نفر در این صنعت، از صادرات ۲۰۰ هزار تن کاغذ به صورت خام در سال گذشته خبر داد و گفت که در حال حاضر یک سوم ظرفیت صنایع کارتن و مقوای کشور فعال است.

خام‌فروشی ۲۰۰ هزار تن کاغذ در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، علیقلی حُسنی اعظمی امروز (شنبه) در نشستی خبری از فعالیت 167 واحد کارتن‌سازی بزرگ در سطح کشور خبر داد و گفت: همچنین حدود 4000 واحد تبدیلی در این زمینه فعالیت دارند که مواد مورد نیازشان را از 167 واحد یاد شده گرفته، به سایر محصولات نهایی تبدیل کرده، به فروش می‌رسانند.

    وی از اشتغال 50 هزار نفر به طور مستقیم یا غیر مستقیم در این صنف خبر داد و اظهار کرد: از مجموع سه میلیون تن ظرفیت ایجاد شده صنایع کارتن و مقوای کشور در سال‌های گذشته، فقط یک میلیون تن آن فعال است.

    مدیرعامل انجمن صنایع کارتن و ورق کشور ادامه داد: فعالان این صنف از دولت می‌خواهند که مجوز صادرات کاغذ را فقط معادل یک چهارم حجم کارتن باطله وارداتی و نه بیشتر صادر کند، زیرا در غیر این صورت با کمبود کارتن در داخل و افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

    اعظمی با بیان اینکه قیمت‌های فروش صادراتی به ازای هر تن کارتن، حدود 800 دلار است، تصریح کرد: این در حالی است که دولت انتظار دارد فعالان این صنعت برای هر تن صادرات، 860 دلار بازگشت ارز داشته باشند و این موضوع از انگیزه صادرکنندگان کاسته است.

    وی افزود: برای مثال امروز ثابت شده که آب‌های بسته‌بندی در ظروف پلاستیکی در معرض آفتاب خواص مضرری برای سلامت مصرف‌کنندگان پیدا می‌کنند که خواستار ایجاد بسته‌بندی‌های اجباری و بهداشتی از سوی سازمان ملی استاندارد برای آنها هستیم.

    مدیرعامل انجمن صنایع کارتن و ورق کشور با اشاره به تولید حدود یک میلیون تن کاغذ بسته‌بندی در سال گذشته، تصریح کرد: مواد اولیه تولید سال گذشته از یکی از سه طریق چوب درختان جنگلی، واردات خمیر کاغذ از خارج یا آخال (ضایعات کارتن و کاغذ) تأمین شد.

    به گفته وی سال گذشته مشکلات تأمین مواد اولیه و افزایش نرخ ارز باعث شد که 200 هزار تن کاغذ به خارج کشور صادر شود که خام فروشی محسوب می‌شود.

    برچسب ها