عصر خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه نوین مطرح کرد:

تامین مالی جمعی سکوی پرواز استارت آپ ها

عصر بازار- تامین مالی صنایع بزرگ، کوچک و متوسط همواره یکی از چالش های اساسی کشور بوده و البته تامین مالی کارآفرینان و استارت آپ ها به مراتب پیچیده تر و چالش برانگیزتر است.

تامین مالی جمعی سکوی پرواز استارت آپ ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مدیرعامل تامین سرمایه نوین  گفت: یکی از رهیافت های جالب در خصوص تامین مالی کسب و کارهای کارآفرینانه و استارت آپ ها، تامین مالی جمعی (Crowdfunding) است که پیشینه آن به بیش از یک دهه می رسد. این روش مدرن تامین مالی، همگام با پیشرفت و توسعه فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات، توسعه یافته است.

    ولی نادی قمی اظهار داشت: این روش مردم نهاد در بستر اینترنت و از طریق پلت  فرم های ایجاد شده برای تامین مالی جمعی اقدام به جمع آوری منابع در قالب اهدا (گلریزان)، وام، پاداش و مشارکت می کند و این روش های مختلف تامین مالی جمعی (اهدا، وام، پاداش، مشارکت) مشخص می کند که تامین کنندگان منابع، پول مورد نیاز جهت راه اندازی یا توسعه یک کسب را در چه قالبی به متقاضیان وجوه پرداخت می کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه، دشوارترین روش تامین مالی جمعی را روش مشارکت دانست و گفت:  در این روش، مشکلات مربوط به اطلاعات نامتقارن مجریان طرح و تامین کنندگان وجوه و تضاد منافع بالقوه بین آنها و سایر موضوعات، انجام کار را سخت می کند.

    وی با بیان اینکه  طی یک دو سال اخیر موضوع تامین مالی جمعی در ایران مطرح شده و شورای عالی بورس دستورالعمل تامین مالی جمعی را مصوب کرده است، افزود: براساس ماده 2 این دستورالعمل مدل تامین مالی به صورت مشارکت است. ارکان اصلی و محوری تامین مالی جمعی در این دستورالعمل عامل، پلت فرم و ناظر (فنی / مالی) است.

    نادی قمی توضیح داد: عامل در تامین مالی جمعی می تواند نهاد مالی دارای مجوز یا غیر نهاد مالی باشد که وظیفه جمع آوری وجوه را به عهده دارد و در قبال این خدمت کارمزد می گیرد.

    وی افزود: اگر غیر نهاد مالی بخواهد به عنوان عامل فعالیت کند باید پس از اخذ مجوز از کارگروهی که به منظور اعطای مجوز چنین فعالیتی تشکیل شده است با یک نهاد مالی قرارداد منعقد کند. همچنین برای تامین مالی جمعی به پلت فرم (سکو) احتیاج است که سکوها نیز باید مجوز فعالیت خود را از کارگروه مندرج در دستورالعمل مذکور دریافت کنند.

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین،  با اشاره به اینکه این شیوه تامین مالی در دنیا به سرعت در حال گسترش است، اظهار داشت:  اما با توجه به روحیه ریسک پذیری پایین عرضه کنندگان وجوه و نیز مدت زمان لازم برای تدوین دستورالعمل ها، این شیوه هنوز در ایران رایج نشده است.

    نادی قمی ادامه داد: با توجه به میزان اشتغالزایی که استارت آپ ها در اقتصاد کشور ها به وجود می آورند، طرح های تامین مالی آنها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

    وی در پایان یادآور شد: عمدتاً تامین مالی جمعی برای تامین مالی استارت آپ ها کاربرد دارد و این مقوله ریسک بالایی دارد، لذا انتظار بازدهی بالایی را نیز ایجاب می کند.

    برچسب ها