عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی تهران:

میانگین رشد سرمایه‌گذاری در ۶ سال گذشته منفی ۸/ ۳ درصد بوده است

میزان بیکاری در سه سال گذشته افزایش یافته

عصر بازار- خوانساری گفت: میانگین رشد سرمایه‌گذاری در ۶ سال گذشته منفی ۸/ ۳ درصد بوده است.

میانگین رشد سرمایه‌گذاری در ۶ سال گذشته منفی ۸/ ۳ درصد بوده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از نود اقتصادی، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد: دقت به برخی آمارها وخامت وضعیت امروز را به خوبی نشان می‌دهد. از سال 1392 تا 1398 طی 24 فصل رشد سرمایه‌گذاری در 14 فصل منفی و میانگین رشد سرمایه‌گذاری منفی 8/ 3 درصد بوده است. همچنین رشد مصرف از سال 1392 تا 1397 در 24 فصل، تنها در 9 فصل مثبت بوده است و میانگین آن در تمام فصول منفی 2/ 2 درصد بوده است.

    وی افزود: آخرین آمار اعلام‌شده توسط مرکز آمار ایران برای سال 97 نشان می‌دهد نرخ تورم 9/ 26 درصد و رشد اقتصادی منفی 9/ 4 درصد بوده است. این رشد منفی به‌زودی اثرات خود را در بخش‌هایی مانند اشتغال نمایان می‌سازد. این درحالی است که طی سه سال گذشته موضوع اشتغال و کاهش نرخ بیکاری یکی از اولویت‌های مهم دولت بوده، ولی در عمل فرآیندهای اجرایی به سمتی پیش رفته که بر میزان بیکاری افزوده شده‌است.

    خوانساری عنوان کرد:  رشد منفی اقتصادی بنیان‌های تولیدی کشور را نیز دچار خدشه می‌سازد. البته با توجه به فضای تحریمی چندان دور از ذهن نبود که وضعیت تولید با مخاطره مواجه شود، ولی به‌طور خاص به نظر می‌رسد در این آمارهای منفی هنوز اثرات تحریمی به دقت اثر نکرده‌است و به احتمال زیاد طی ماه‌های آینده تاثیر تحریم‌ها نیز در رشد اقتصادی دیده می‌شود. طبق آمارهای رسمی صادرات کشور در سال 97 نسبت به سال قبل 6 درصد کاهش داشته و واردات هم 7/ 21 درصد کم شده است؛ با توجه به اینکه سهم عمده‌ای از واردات کشور کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه کارخانه‌ها است. از این رو چنانچه نتوانیم تهدیدهای پیش‌آمده را به فرصتی برای کشور تبدیل کنیم، روزبه‌روز اندازه اقتصاد کشور کوچک‌تر، سفره مردم خالی‌تر و نرخ بیکاری بیشتر خواهد شد.

    برچسب ها