عصر خودرو

عضو کمیسوین صنایع و معادن مجلس خبر داد:

طرح وزارت صمت برای تولید پوشاک در مناطق محروم

عصر بازار- عضو کمیسوین صنایع و معادن مجلس از طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید پوشاک در مناطق محروم خبر داد و گفت: در حال حاضر تأمین مواد اولیه به چالشی برای صنایع تبدیل شده و صنعت پوشاک و نساجی نیز از این موضوع مستثنی نیست.

طرح وزارت صمت برای تولید پوشاک در مناطق محروم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت، رامین نورقلی‌پور عضو کمیسوین صنایع و معادن مجلس درباره راهکارهای لازم برای رفع موانع پیش روی پوشاک در ایران، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکلات این صنعت به دنبال تولید پوشاک در مناطق محروم است؛ در صورت تحقق این برنامه مردم مستقیماً در زنجیره تولید پوشاک درگیر می‌شوند.

    نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان مجلس افزود: الگوی مذکور در سایر کشورها نیز اجرا می‌شود و برندهای برتر دنیا از ظرفیت کشورهای کمتر توسعه یافته برای تولید البسه استفاده می‌کنند چراکه قیمت تمام شده تولید کاهش چشمگیری پیدا کرده و اشتغال مناسبی نیز کشورهای مقصد ایجاد می‌شود.

    وی با بیان اینکه مراحل ابتدایی اجرای طرح تولید پوشاک در مناطق محروم آغاز شده اما به نتیجه رسیدن آن زمان‌بُر است، اظهار کرد: در سایر کشورها این برنامه‌ها معمولا توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود بنابراین موفقیت آمیز تر است.

    در حال حاضر تأمین مواد اولیه به چالشی برای صنایع تبدیل شده است و صنعت پوشاک و نساجی نیز از این موضوع مستثنی نیست.

    چالش صنایع برای تامین مواد اولیه موردنیاز

    این نماینده مردم در مجلس دهم درباره تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان پوشاک، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تأمین مواد اولیه به چالشی برای صنایع تبدیل شده است و صنعت پوشاک و نساجی نیز از این موضوع مستثنی نیست. اگرچه در توسعه صنعت پوشاک اقدامات موثری انجام نشده است اما می‌توان وضعیت موجود را بهتر اداره کرد به گونه‌ای که از یک سو نیاز مصرف‌کننده برطرف شود و از سوی دیگر دغدغه تولیدکنندگان کاهش یابد.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اگرچه واردات بی‌رویه و قاچاق از جمله موانع موجود بر سر راه صنعت پوشاک بود اما با افزایش نرخ دلار مردم بیشتر به سراغ محصولات داخلی رفتند و این صنعت تا حدودی پا گرفت چراکه تفاوت قیمت تولیدات داخلی و خارجی بسیار است.

    پنبه مورد نیاز صنعت پوشاک وارداتی است

    نورقلی‌پور با بیان اینکه بخش قابل توجهی از پنبه مورد نیاز صنعت پوشاک وارداتی است، تصریح کرد: تولید پنبه در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده است به همین دلیل ما ناگزیر به واردات از ازبکستان و ترکمنستان هستیم.

    وی با بیان اینکه استان گلستان تولیدکننده اصلی پنبه کشور بود اما در حال حاضر سطح زیر کشت پنبه به پایین ترین حد خود در طول 40 سال گذشته رسیده است، بیان کرد: عدم توجه به تولید پنبه و سیاست‌گذاری‌های اشتباه کاهش میزان تولید پنبه را رقم زد؛ در گذشته در شهرهای کوچک استان گلستان حداقل یک تا دو کارخانه پنبه پاک کنی وجود داشت اما در حال حاضر به جرات می‌توان گفت هیچ کارخانه پنبه پاک کنی وجود ندارد.

    تبدیل زمین‌های کشت پنبه به اراضی تولید دانه‌های روغنی صنعت پوشاک را تهدید کرد

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر اراضی زیر کشت پنبه به اراضی تولید دانه‌های روغنی و شالی تبدیل شده است چراکه تولید این محصولات کار کمتر و سودآوری بیشتری برای کشاورزی به همراه دارد اما باید به این نکته نیز توجه کرد که کاهش میزان تولید پنبه صنعت پوشاک و نساجی را تهدید می‌کند.

    برچسب ها