عصر خودرو

یارانه ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای واردات

عصر بازار- از ابتدای امسال تا ۲۵خرداد ۳میلیارد و ۴۱۲میلیون دلار کالای اساسی و ضروری به کشور وارد شده که عمدتا ارز دولتی گرفته‌اند و بررسی‌ها نشان مـی‌دهـد مابه‌التفاوت قیمت ارز اختصاص‌یافته به این واردات با قیمت ارز آزاد، از ۳۰هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود.

یارانه ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای واردات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری، براساس آمار تجارت خارجی ایران، از ابتدای امسال تا 25خرداد 13قلم کالای اساسی در صدر فهرست اقلام وارداتی قرار داشته و جمعا 3میلیارد و 412میلیون دلار ارزبری داشته‌اند. در این دوره زمانی، 663میلیون دلار برنج وارد کشور شده و واردات این کالا با 85درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، در صدر فهرست واردات کالای اساسی قرار گرفته است. همچنین واردات ذرت، به‌عنوان دومین کالا در این فهرست نزدیک به 29درصد افزایش یافته و به 523میلیون دلار رسیده است.

    رشد 600درصدی واردات شکر
    طبق آمارهای تجارت خارجی، از ابتدای سال تا 25خرداد 346میلیون دلار انواع دانه‌های روغنی و سویا، 333میلیون دلار دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی و 331میلیون دلار کنجاله سویا وارد کشور شده که همگی با رشد ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده‌اند. همچنین 260میلیون دلار روغن‌های خوراکی، 260میلیون دلار کره و 191میلیون دلار جو از دیگر کالاهایی بوده که در این دوره زمانی وارد کشور شده است.

    از میان این اقلام، واردات کره 376درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و ارزش واردات جو نیز 67درصد بیشتر شده است. در میان همه اقلام وارداتی، هرچند ارزش واردات کره افزایش چشمگیری داشته و عمدتا به‌دلیل اطلاع اصحاب رانت از احتمال حذف دلار 4200تومانی برای واردات این کالا، محموله‌های بزرگی از آن وارد کشور شده است اما رکورد افزایش واردات به کشور در 3ماه امسال به شکر اختصاص داشته که با رشد چشمگیر 602درصدی از نظر وزن مواجه بوده و حجم آن به 496هزار و 229تن رسیده است. قاعدتا این محموله‌های شکر باید توسط حواله‌های اختصاص‌یافته به کارخانه‌های قندوشکر کشور وارد شده و پس از فرآوری در این کارخانه‌ها وارد بازار مصرف شود؛ آن‌هم درحالی‌که براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، قیمت فروش قندوشکر و محصولات مرتبط با آن در خردادماه امسال 85.7درصد افزایش یافته است.

    واردات چای خارجی 2برابر شد
    اطلاعات و آمار تجارت خارجی نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا 25خرداد، 31هزار و 11تن گوشت قرمز منجمد به ارزش 127میلیون دلار وارد شده که ازنظر وزن 37درصد و ازنظر ارزش 27.5درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. همچنین در این دوره زمانی 7هزار و 778تن نیز گوشت قرمز گرم به ارزش 51میلیون دلار وارد شده است. حجم واردات حبوبات نیز در این دوره 48هزار و 881تن اعلام شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 6.4درصد رشد کرده است.

    ارزش محموله‌های حبوبات وارداتی به ایران 45میلیون دلار بوده است. از نکات قابل‌تأمل گزارش واردات در 3ماه امسال این است که باوجود تمام شعارهایی که برای تقویت تولید ملی انجام می‌شود، از ابتدای سال تا 25خرداد 22هزار و 301تن چای خشک به ارزش 108میلیون دلار وارد کشور شده که ازنظر وزن 103.5درصد و از نظر ارزش 108.4درصد افزایش نشان می‌دهد.

    البته همه این رکوردشکنی‌ها در حالی است که در 3ماه امسال تراز تجاری کشور یک‌میلیارد دلار مثبت بوده و کل واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 25درصدی مواجه شده است، اما تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی و رانت شیرین نهفته در این واردات باعث شده واردات این اقلام بیش از پیش رونق بگیرد.

      30هزار میلیارد تومان در جیب واردکنندگان
    اگر طبق رویه دولت در تخصیص ارز ترجیحی بر مبنای دلار 4200تومانی، واردات این 13قلم کالای اساسی و ضروری با تخصیص ارز ترجیحی انجام شده باشد، مابه‌التفاوت نرخ 3میلیارد و 412میلیون دلار ارز دولتی با نرخ آزاد به 30هزار میلیارد تومان می‌رسد. با این حساب از ابتدای سال تا 25خرداد، به ازای هر ایرانی بیش از 375هزار تومان یارانه در قالب مابه‌التفاوت نرخ ارز به واردکنندگان کالاهای اساسی پرداخت شده تا با تأمین نیاز بازار با نرخ ارزان، از بروز تنش در سطح بازار خرده‌فروشی جلوگیری شود اما در عمل، باوجود همه تدابیری که اندیشیده شده بازهم قیمت فروش بخش عمده کالاهای اساسی با رشد نامعقولی روبه‌رو بوده است. پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار داده بود که تخصیص ارز ارزان به واردات کالاهای اساسی نتوانسته به ثبات قیمت این کالاها در بازار منجر شود.

    برچسب ها