عصر خودرو

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین مطرح کرد:

الزامات موفقیت خصوصی سازی

عصر بازار- یک فعال اقتصادی با بیان اینکه تمامی دولت‌ها در ایران به خصوصی سازی بنگاه ها نگاه سیاسی دارند، گفت: تا زمانی که اقتصاد ایران آزاد، شفاف و رقابتی نباشد، خصوصی سازی نیز به ضد خود تبدیل خواهد شد.

الزامات موفقیت خصوصی سازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، مجیدرضا حریری درباره واگذاری سهم دولت در 18 بنگاه و همچنین تاکید بر خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال گفت: براساس ذهنیت تاریخی خصوصی سازی واقعی را باور نمی‌کنم زیرا تمامی دولت ها در ایران به بنگاه های اقتصادی به چشم صندوق و قلک برای خود نگاه می کنند و علاقه ای به واگذاری سهم خود ندارند.

    وی با بیان اینکه، ارزش واقعی باشگاه‌های فوتبال ایران از جمله پرسپولیس و استقلال بیشتر از 500 میلیارد تومان نیست، افزود: آیا مانع واقعی اقتصاد ایران، خصوصی سازی این دو باشگاه است؟ تمامی بنگاه‌هایی که دولت اعلام کرده قصد واگذاری آنها را دارد از جمله خودروسازها، بیمه ها و همین طور سرخآبی‌ها زیان ده هستند. این موضوع نیز جدید نیست و دست کم در 10 سال گذشته این بنگاه ها زیانده بوده اند.

    نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: دولت‌ها نگاه سیاسی به بنگاه های اقتصادی دارند. تقریبا تمامی دولت‌ها به ویژه در دوره دوم فعالیت خود شعار واگذاری سر می‌دهند اما در عمل خصوصی نمی شوند.

    حریری با بیان اینکه، آزادسازی مقدم بر خصوصی سازی است، تصریح کرد: تا زمانی که اقتصاد ایران آزاد، شفاف و رقابتی نباشد، خصوصی سازی نیز به ضد خود تبدیل خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: از سال 1386 تا 1390 بیش از 100 میلیارد دلار از اموال دولت با نرخ حدود هزار تومانی آن سال‌ها واگذار شد ولی نتیجه آن این شد که بنگاه‌ها در اختیار بخش خصولتی قرار گرفتند و عدم شفافیت آنها حتی از زمان دولتی بودن نیز بیشتر شد.

    این فعال اقتصادی یادآور شد که در میانه دهه 70 به این نتیجه رسیدیم که دولت مدیر، تاجر و تولیدکننده خوبی نیست و در دهه 80 با توجه به اصل 44 قانون اساسی، پذیرفتیم که دولت باید کوچک شود. قرار نبود دولت از محل خصوصی سازی درآمد کسب کند.

    وی توضیح داد: تا قبل از خصوصی‌سازی بنگاه ها، اگر در بنگاهی اختلاس یا تخلفی می‌شد، مجلس به عنوان نمایندگان سهامداران که در حقیقت مردم بودند، به موضوع ورود پیدا می‌کرد اما امروز این بنگاه‌ها را به نهادهای عمومی واگذار کرده ایم که در حقیقت نه نظارتی از سوی مجلس بر آنها وجود دارد و نه نظارتی از سوی مجمع عمومی که سهامداران باشند و هیچ گونه سوال و جوابی درباره مدیریت این بنگاه ها نمی‌شود.

    حریری در پایان تاکید کرد که اگر دولت بدنبال خصوصی سازی واقعی است، در ابتدا باید آزادسازی اقتصادی را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد تا بسیاری از مسائل حل شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو