عصر خودرو

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس بیان کرد:

رونق تولید، برگ برنده بازار سرمایه

عصر بازار- مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: آمارها نشان می دهد، بورس کشور در حال توسعه، پیش رونده و مناسب برای ورود سرمایه گذاران است.

رونق تولید، برگ برنده بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما، یاسر فلاح گفت: هم اکنون ارزش بورس کشور بیش از 900 هزار میلیارد تومان و ارزش شرکت هایی که در بورس هستند، معادل 40 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

    وی اضافه کرد : شاخص بورس تهران در خرداد 98، بیش از 230 هزار واحد است، در حالی که این عدد سه سال پیش 74 هزار واحد بوده است.

    وی در تحلیل ارزش معاملات بورس نیز با بیان اینکه خرداد 95 ارزش معاملات بازار بورس، حدود 200 میلیارد تومان بوده که این عدد در خرداد 98 به حدود 2 هزار میلیارد تومان رسیده است گفت: این آمارها نشان می دهد که پول ورودی به بورس افزایش پیدا کرده، شاخص معاملات بالا رفته و سرمایه گذاران جدیدی وارد بورس شده اند.

    به گفته فلاح اکثر 630 شرکت حاضر در بورس و فرابورس کشور، شرکت های بزرگی هستند که با شفافیت کامل مالی، وارد بورس شده و هم اکنون با بهره مندی از رویه مالی از لحاظ مالیاتی مشکلی نداشته و توانایی سوددهی را دارند.

    وی ادامه داد: به عبارتی هر شرکتی با هر نوع عملکردی نمی تواند وارد بورس شود و باید مقررات و ملاحظات لازم را رعایت کند، در غیر این صورت باید در فرابورس پذیرش شوند تا از طریق مشاورین سرمایه گذاری و شرکت های تامین سرمایه در بازار بورس سرمایه، مشاوره های لازم در اختیار آنها قرار داده شود.

    مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس با اشاره مجدد به رشد 250 درصدی شاخص بورس در سه سال گذشته گفت: متاسفانه سهم بورس در تامین منابع مالی سرمایه گذاری پایین است، و این موضوع ریشه در بانک محور و پول محور بودن اقتصاد کشور دارد.

    وی در تشریح این موضوع ادامه داد: سرمایه گذاران برای تامین منابع مالی خود، چشم به بانک ها دوخته اند، در حالی که از نقش بازار سرمایه در تامین منابع مالی خود غافل هستند و البته شاید این وابستگی اقتصاد به بانک ها به سابقه 100 ساله نظام بانکی در برابر سابقه 50 ساله نظام بازار سرمایه در کشور برمی گردد.

    مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس به برجسته شدن سهم بازار سرمایه در تامین منابع مالی سرمایه گذاری در کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: افزایش تعداد شرکت های فعال در بورس، افزایش سرمایه ها در این بازار، تنوع عرضه اوراق مشارکت از جمله اوراق مرابحه، اوراق استصناع، اوراق مشارکت و حتی سکوک های متعدد؛ نوید بخش این موضوع است که در بازار سرمایه میل به تامین منابع مالی رشد بسیار زیادی یافته است.

    وی با تائید رسوب سرمایه ها در بانک ها گفت: اینکه محل وجود پول و نگه داری پول در بانکهاست حرفی نیست، اما رونق تولید و ایجاد اشتغال ایجاب می کند که نقدینگی مردم به سمت بازار سرمایه جلب شود، و این مهم با افزایش سواد مالی، توسعه فرهنگ سهامداری و آشنایی مردم با فرایندهای سرمایه گذاری در بورس امکان پذیر است.

    فلاح با اشاره به عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) سازمان ملل متحد افزود: این عضویت نشان می دهد که قوانین و مقررات بازار بورس تهران مورد پذیرش جامعه جهانی سرمایه گذاران است و اگر این تحریم های ظالمانه اعمال نمی شد، حتما بورس ایران روزهای پر رونقی داشت.

    وی یادآور شد: با این وجود بورس ایران، جزء بورس های پیش رو در جمع بورس های فعال منطقه از جمله بورس استانبول و عربستان است و در برخی شاخص ها از این دو بورس برتر است.

    فلاح با اعتقاد بر اینکه نوسان ذات بازار است و در بازار ارز، سکه و بازار اوراق بهادار کشور به وضوح مشخص است و میل به سرمایه گذاری در آنها وجود دارد گفت: آنچه برای بازار سرمایه برگ برنده محسوب می شود، ماهیت جذب و به کارانداختن سرمایه های راکد جامعه، افزایش حجم سرمایه گذاری و در یک کلام رونق تولید است.

    مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس گفت: حدود 12 میلیون و 500 ایرانی کد سهامداری دارند و نقش رسانه در راستای فرهنگ سازی و آشنایی مردم با بورس بسیار مهم است.

    فلاح خاطرنشان کرد: شکی در این نیست که بورس یکی از بهترین و امن ترین بازارها برای سرمایه گذاری و حفاظت از دارایی در برابر تلاطم های اقتصاد است، اما به مردم توصیه می کنیم، اگر می خواهند در بورس سرمایه گذاری کنند، ضمن آشنایی با نکات دقیق رفتاری در بورس، تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارند.

    مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس با اشاره به اینکه مردم اغلب با نگرش هیجانی وارد عرصه سرمایه گذاری در بورس می شوند تاکید کرد: مردم به هیچ عنوان نباید سرمایه زندگی خود را وارد بازار بورس کنند، بلکه با پول پس انداز باید وارد بورس شد و برای گرفتن نتیجه مطلوب، باید نگاه بلند مدت را پیش رو قرار دهند.

    برچسب ها