عصر خودرو

رویترز:

رقابت سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران

عصر بازار: خبرگزاری انگلیسی رویترز طی گزارشی نوشت، به دنبال توافق هسته‌ای ایران در هفته گذشته، سرمایه‌گذاران خارجی هر کدام به شیوه‌ای سعی در ورود و بهره‌گیری از بازار ایران دارند برخی سریع‌تر و برخی محتاطانه‌تر.

رقابت سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از رویترز، به دنبال توافق هسته‌ای ایران در هفته گذشته، سرمایه گذاران اندکی برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری شتاب می‌کنند و بسیاری دیگر از شرکت‌های چندملیتی که هم‌اکنون در اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران حضور دارند، بهره می‌برند.

    این توافق سبب شده است تا برخی حتی پیش از برداشته شدن تحریم‌ها، به دنبال جایگاهی در بازار بورس 100 میلیارد دلاری تهران باشند، هرچند برخی دیگر محتاطانه تر عمل می‌کنند.

    با طبقه‌بندی ایران در در میان کشورهایی با درآمد متوسط به بالا و با توجه به جمعیت 78 میلیون نفری آن و همچنین با تولید سالانه بالاتر از تایلند و امارات، این کشور بزرگ‌ترین اقتصادی است که دوباره به سیستم مالی و تجاری جهان از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در بیش از 20 سال گذشته می‌پیوندد.

    موسسه Brokerage Renaissance Capital پیش‌بینی کرده است، در نخستین سال پس از برداشته شدن تحریم‌ها، یکی میلیارد دلار به ایران سرازیر خواهد شد اما این امر بعید است تا چند ماه دیگر رخ دهد و احتمالا یکباره نخواهد بود.

    موسسه فرست فرانتیر کپیتال (First Frontier Capital) مستقر در لندن در حال انجام مراحلی است تا یک صندوق مطابق با قوانین تحریمی ویژه ایران تاسیس کند تا سرمایه‌گذاران اجازه یابند جایگاهی در بورس تهران پیش از برداشته شدن تحریم‌ها پیدا کنند.

    ریچارد آدلی مدیر اجرایی این موسسه که در نظر دارد طی دو ماه آینده این صندوق را تاسیس کند و تا پایان سال 100 میلیون یورو در آن سرمایه‌گذاری داشته باشد، گفت، «(ایران) بازاری است که در مجموع همه کمتر از میزان مطلوب در آن سرمایه گذاری دارند و آشکارا پول زیادی در حال ورود به آن است؛ ابتدا پول فعال و پس از آن دیگر سرمایه‌ها»

    وی افزود، « یک شکاف ارزیابی در آنجا وجود دارد؛ وقتی به دیگر بازارهای نوظهور می‌نگرید، ایران جذابیت‌های زیادی دارد.»

    به نوشته رویترز، فرست کپیتال تنها نیست؛ در ماه آوریل موسسه انگلیسی Charlemagne نیز اعلام کرد که با همراهی شرکت فیروزه در تهران در تلاش برای تاسیس صندوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بهادار ایران است.

    دیگران نظیر خالد عادل مجید مدیر اجرایی منا کپیتال نیز آماده می‌شود تا در ایران سرمایه‌گذاری کند اما نگران است که صندوق مختص این کشور با ریسک‌های بسیاری در این زمان مواجه است. در عوض، وی در نظر دارد تا به محض برداشته شدن تحریم‌ها، بخشی از سرمایه شرکتش را تحت مدیریت سهام ایرانی‌ها سرمایه‌گذاری کند.

    لاری سروما مدیر سهام صندوق نیل گلوبال فرانتیر با سرمایه 434 میلیون دلار در این‌باره گفت، من پیش‌بینی می‌کنم ایران در نهایت مقصد صندوق من باشد.

    بر اساس این گزارش، شرکت‌های چندملیتی تلفن همراه، خودروسازان و شرکت‌های هتلداری، نخستین شرکت‌هایی باشند که از برداشته شدن تحریم‌ها بیشترین سود را ببرند.

    بانک آمریکن مریل لینچ، ترکیه و امارات را ذینفع‌ترین کشورها از تجارت خارجی ایران دانسته است.

    این بانک پیش‌بینی کرده است که حجم تجارت خارجی ایران از 80 میلیون دلار کنونی به 200 میلیون دلار در سال 2020 برسد... بیشتر واردات شامل ماشین‌آلات، خودرو، فولاد، مواد غذایی و کالاهای مصرفی خواهد بود. بخش املاک و مستغلات و هتلداری دبی نیز می‌تواند شاهد ورود سرمایه و بازدیدکنندگان ایرانی باشد.

    این بانک شرکت های خاصی را که می‌تواند در کوتاه‌مدت از این موضوع سود ببرند، شرکت املاک عمار پراپرتیز مستقر در دبی، پالایشگاه نفت ترکیه‌ای توپراس، شرکت خدمات نفتی ایتالیایی سایپم و شرکت عربستانی توزیع و بسته بندی مواد غذایی ساوولا عنوان کرده است.

    در میان خودروسازان، توفاس و دوگوس ترکیه و رنو و پژوی فرانسه ذکر شده است. نیاز فوری ایران در بهسازی ناوگان هوایی خود، می‌تواند سودی برای شرکت امرائر برزیل، ایرباس و بوئینگ آمریکا داشته باشد.

    شرک‌های خصوصی اوراق قرضه نیز می‌توانند دیگر تازه‌ واردها باشند که یا مالکیت مستقیم در سهام شرکت‌ها داشته باشند یا تامین مالی تجارت‌هایی را که به جمعیت جوان تحصیل‌کرده ایران چشم دارند، به عهده بگیرند.

    برچسب ها