عصر خودرو

واکنش دیپلمات فرانسوی به اقدام برجامی ایران:

آمریکا نمی‌تواند هم خدا را بخواهد هم خرما را

عصر بازار- سفیر سابق فرانسه در آمریکا روز دوشنبه در واکنش به قصد ایران برای عبور از سقف ذخائر اورانیوم نوشت آمریکا نمی‌تواند هم خدا را داشته باشد هم خرما را.

آمریکا نمی‌تواند هم خدا را بخواهد هم خرما را
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، «جرارد آرود»، سفیر سابق فرانسه در آمریکا، اقدام ایران برای کاستن از تعهداتش ذیل برجام، بعد از خروج آمریکا از این توافق را قابل پیش‌بینی دانسته است.

    «آورد» که بارها از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای انتقاد کرده بود در حساب کاربری‌ خود در توئیتر خاطرنشان کرده ادامه وضعیتی که در آن آمریکا همزمان از امتیاز محدود ماندن برنامه هسته‌ای ایران و حفظ تحریم‌ها منتفع بوده امکان‌پذیر نبوده است.

    وی نوشت: «ایران از لحاظ سیاسی ملزم بود دیر یا زود به تحریم‌های آمریکا واکنش نشان دهد. نمی‌شد آمریکا هم خدا را داشته باشد، هم خرما را؛ یعنی برجام و تحریم‌ها را [با هم حفظ کند.]»

    «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز دوشنبه (27 خرداد) در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف 300 کیلو عبور خواهد کرد.

    آرود این واکنش ایران را اینطور تعبیر کرده است: «واکنشی که محدود است تا اروپایی‌ها را به دشمن تبدیل نکند و بهانه‌ای برای مداخله نظامی فراهم ایجاد نکند.»

    دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را احیا کرده است. این تصمیم با مخالفت‌های گسترده در دنیا رو به رو شده است.

    کشورهای اروپایی وعده دارند خروج آمریکا از این توافق را جبران خواهند کرد، اما در یک سال گذشته عملاً از اراده یا توانایی لازم برای جامه عمل پوشاندن به این وعده برخوردار نبوده‌اند.

    برچسب ها