عصر خودرو

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل:

چارچوب‌های مختلف ارتباط ایران با نهادهای مالی اسلامی

بازار سرمایه بین‌المللی شده است

عصر بازار- بهادر بیژنی ضمن تشریح چارچوب‌های مختلف ارتباط بازار سرمایه ایران با نهادهای بین‌المللی مالی اسلامی، بیان کرد: واقعیت این است که بازار سرمایه ما نهادی است که ارتباطات بین‌المللی آن قوی است و عضویت عادی ما در «آیِسکو» هم تحولی جدی برای بهتر شدن این ارتباطات بین‌المللی بود.

چارچوب‌های مختلف ارتباط ایران با نهادهای مالی اسلامی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایکنا، بهادر بیژنی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، به بیان نکاتی درباره وضعیت ارتباطات بین‌المللی بازار سرمایه ایران به ویژه در زمینه مالی اسلامی پرداخت و اظهار کرد: ارتباطاتی را که با نهادهای ناظر اسلامی در کشورهای مختلف داریم می‌توان در چند چارچوب بررسی کرد. یکی از این موارد ارتباطات دوجانبه‌ای است که داریم. در این زمینه با برخی از کشورها که مالی اسلامی هم در آن کشورها به عنوان یکی از سیستم‌ها در کنار سیستم سنتی وجود دارد ارتباطات مناسبی برقرار کرده‌ایم.

    افزایش ارتباطات در چارچوب هیئت خدمات مالی اسلامی

    وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها سیستم دوگانه یعنی سیستم متعارف و اسلامی در کنار هم وجود دارد که با نهاد ناظر آن‌ها هم ارتباط داریم. مثال بارز این کشورها که برخی از آن‌ها هم برای حضور در یازدهمین دوره بازار سرمایه اسلامی در ایران حضور پیدا کرده‌اند، مالزی، عمان و ترکیه هستند.

    بیژنی با اشاره به جایگاه هیئت خدمات مالی اسلامی در روابط بین‌المللی بازار سرمایه ایران بیان کرد: برخی از این کشورها در چارچوب مجامعی که هم ما و هم آن‌ها عضو هستیم با ما در ارتباط هستند. این سطح دیگری از ارتباط یعنی ارتباط در درون نهادهای بین‌المللی است؛ برخی از این نهادهای بین‌المللی همانند هیئت خدمات مالی اسلامی است که کشورهای اسلامی عضو آن هستند. البته این هیئت به هر سه بخش مالی اختصاص دارد اما بخش بازار سرمایه اسلامی هم در آنجا وجود دارد.

    افزایش ارتباطات بین‌المللی بازار سرمایه ایران
    مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، با اشاره به ارتباطات بین‌المللی بازار سرمایه ایران گفت: با بسیاری از کشورهای اسلامی در چارچوب هیئت‌ خدمات مالی اسلامی، کمیته‌ها و کارگروه‌های آن در ارتباط هستیم. برخی از نهادهای مالی هم فراتر از هیئت خدمات مالی اسلامی وجود دارند که فقط اسلامی نیستند؛ از جمله آن‌ها سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار ( آیسکو) است.

    وی به عضویت ایران در آیسکو اشاره و اظهار کرد: ما در آذرماه سال گذشته عضو عادی آیسکو شدیم و الان در آن حق رأی داریم و در کمیته‌های آیسکو، علاوه بر مباحثی که در بازار سرمایه متعارف در دنیا مطرح می‌شود، در موضوعات مرتبط با بازار سرمایه اسلامی هم با کشورها ارتباط داریم.

    مزایای برگزاری دوره بازار سرمایه اسلامی

    بیژنی ادامه داد: مثال بارزی که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که در جریان آخرین اجلاس سران آیسکو که ماه گذشته برگزار شد، در کمیته GEM که به کشورهای نوظهور آیسکو اطلاق می‌شود که بزرگ‌ترین کمیته این نهاد هم هست و 75 درصد از اعضای عادی آیسکو را شامل می‌شود، بخش قابل توجهی از مباحث این کمیته که هم کشورهای اسلامی و هم غیراسلامی در آن حضور دارند به معرفی محصولات اسلامی و آخرین دستاوردهای مالی اسلامی اختصاص داشت که از سوی دبیر کل هیئت خدمات مالی اسلامی ارائه شد.

    مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، یادآور شد: با این اوصاف، در این چند سطح، تعاملات ما وجود دارد و برگزاری همایش بازار سرمایه اسلامی که هر ساله در ایران برگزار می‌شود یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌هایی است که در آنجا می‌توانیم آخرین تحولات در بازار سرمایه اسلامی ایران را تشریح و ارائه کنیم و از سوی دیگر از نظرات دانشمندان و علمای مالی اسلامی بهره ببریم. امسال هم حدود 30 مهمان خارجی و متخصص مالی اسلامی از 15 کشور دنیا در یازدهمین دوره بازار سرمایه اسلامی در ایران حضور پیدا کرده‌اند.

    عضویت در آیسکو باعث تحولات بسیاری در بازار سرمایه شد

    وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر تحریم‌ها بر ارتباطات بین‌المللی بازار سرمایه ایران تصریح کرد: مسلماً شرایط بین‌المللی بر روی ارتباطات ما تأثیر می‌گذارد اما اگر وضعیت امسال را با چند سال گذشته مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که در این زمینه پیشرفت‌هایی هم داشته‌ایم. بعد از عضویت ما در آیسکو بعد از 13 سال که اتفاقاً در بحبوبه تحریم‌ها هم اتفاق افتاد تحول جدی در ارتباطات بین‌المللی ما صورت گرفت چراکه باعث تحولات بسیاری شد.

    بیژنی بیان کرد: عضویت در آیسکو فرصت مناسبی است تا با کشورهای اسلامی دنیا، هم در خود اجلاس سران آیسکو و هم در کمیته‌هایی که عضو هستیم، ارتباطات بسیار مناسبی را برقرار کنیم. از این جهت ارتباطات ما اتفاقاً بیشتر هم شده است.

    مزایای عضویت ایران در کمیته‌های آیسکو

    جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل با اشاره به مزایای عضویت ایران در آیسکو گفت: اگر قبلاً با بسیاری از کشورهای اسلامی ارتباطات نداشتیم الان در کمیته‌های آیسکو این فرصت را برای برقراری ارتباط پیدا کرده‌ایم. در کمیته آفریقا و خاورمیانه هم عضو هستیم. این کمیته هم کشورهای اسلامی زیادی را در خود گنجانده است. قبل از عضویت در آیسکو از چنین موقعیت مهمی برخوردار نبودیم، چراکه اساساً عضو آیسکو نبودیم.

    وی با بیان اینکه ارتباطات بین‌المللی بازار سرمایه ایران بسیار گسترش یافته است اظهار کرد: ابتدا عضو پیوسته شدیم و سپس به عضویت عادی درآمدیم و اکنون که عضو عادی شده‌ایم حتی حق رأی داریم و می‌توانیم در فرایند تصمیم سازی در مباحث مختلف شرکت کنیم. خود آیسکو هم با هیئت خدمات مالی اسلامی ارتباطات جدی دارد و از جمله انتشارات مشترکی دارند. از این جهت می‌توانم بگویم که علی‌رغم شرایط فعلی بین‌المللی، ارتباطات ما گسترش پیدا کرده است.

    به هدف غایی خود در بین‌المللی شدن بازار سرمایه نرسیده‌ایم

    بیژنی در پاسخ به این پرسش که خریداران بین‌المللی تا چه اندازه در بازار سرمایه ما حضور پیدا کرده‌اند و چه برنامه‌ای برای توسعه ارتباطات بین‌المللی بازار سرمایه ایران دارید، بیان کرد: واقعیت امر این است که بازار سرمایه ما یکی از بخش‌های مالی ماست که واقعاً بین‌المللی است. البته نمی‌خواهم بگویم که ما به هدف غایی خودمان رسیده‌ایم بلکه باید دائماً این راه را طی کنیم و وضعیت خود در این زمینه را بهبود ببخشیم.

    وی یادآور شد: از سوی دیگر اگر به خوبی ملاحظه کنید در همین یازدهمین دوره بازار سرمایه اسلامی که این روزها در تهران در حال برگزاری است هدف ما صرفاً دعوت از این کارشناسان و متخصصان برای حضور یا یک سخنرانی در این همایش نیست، بلکه ما ارتباطات عمیق، درازمدت و سازنده‌ای با برخی از کشورهای هدف برقرار کرده‌ایم.

    ارتباطات نزدیک با بازار سرمایه آلمان

    بیژنی با اشاره به ارتباطات گسترده بازار سرمایه ایران با بازار سرمایه آلمان تصریح کرد: مثال بارز این کشورها آلمان است. این خبر را برای اولین بار به شما می‌گویم که قرار است هفته آینده یک کنفرانس همکاری فنی در آلمان شکل بگیرد و ایران یکی از کشورهایی است که به این کنفرانس دعوت شده است و قرار است هیئتی از بازار سرمایه ایران در این کنفرانس همکاری فنی که برای اولین بار از سوی Bafin یعنی نهاد ناظر بازار سرمایه، بانک و بیمه آلمان برگزار می‌شود حضور پیدا کنند و همکاری‌های فنی خود را با این نهاد ناظر و سایر کشورهایی که به این کنفرانس دعوت هستند به اشتراک بگذارند.

    وی با اشاره به امضای موافقت‌نامه با نهاد ناظر بازار سرمایه، بانک و بیمه آلمان یادآور شد: با نمایندگان Bafin موافقت‌نامه همکاری امضا کردیم، اما هدف ما صرفاً امضای موافقت‌نامه نبوده است، بلکه یک جنبه از برنامه‌های ما همین همکاری‌های فنی است و همان گونه که اشاره شد هفته آینده قرار است در مورد آن بحث و بررسی بیشتری شود.

    ارتباطات نباید در حد امضای یک موافقت‌نامه باشد

    بیژنی ادامه داد: تلاش‌ها و اقدامات دیگری هم برای همکاری و ارتباط با کشورهای دیگر داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم کشورهای هدف را انتخاب کنیم و به جای اینکه با تعداد زیادی از کشورها ارتباطات اندک و در سطوح پایین داشته باشیم و این ارتباطات صرفاً در حد امضای یک موافقت‌نامه باشد، با برخی از کشورهای هدف ارتباطات گسترده‌ای برقرار کنیم.

    وی تأکید کرد: برای برقراری ارتباط با این کشورها هم دلایل خاص خود را دارا هستیم. برای مثال ممکن است سؤال شود که اهمیت ارتباط با آلمان چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که یک علتش این است که سرمایه‌گذاران آلمانی اقبال بسیار زیادی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ما نشان داده‌اند و حجم قابل توجهی از سرمایه گذاری خارجی را در بازار سرمایه آلمانی‌ها انجام داده‌اند.

    بازار سرمایه ایران ارتباطات بین‌المللی قوی‌ای دارد

    بهادر بیژنی درباره دلایل ارتباطات بیشتر با بازار سرمایه برخی از کشورها افزود: همچنین ممکن است این سؤال پرسیده شود که چرا با بازار سرمایه کشورهایی همانند عمان و کره‌ جنوبی، ارتباطات بیشتری برقرار شده است که در پاسخ باید گفت پشت هر کدام از این انتخاب‌ها دلایل خاصی وجود داشته است.

    مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، در پایان با اشاره به ارتباطات قوی بازار سرمایه ایران در عرصه بین‌الملل گفت: معتقدم بازار سرمایه علی‌رغم اینکه برای بین‌المللی شدن به طور کامل راه زیادی را در پیش دارد، اما واقعیت این است که بازار سرمایه ما نهادی است که ارتباطات بین‌المللی قوی‌ای دارد و عضویت عادی ما در آیسکو هم تحولی جدی در بهتر شدن این ارتباطات بین‌المللی ما بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو